Z Blogg

Kjærlighet i en post-ironisk tid. Lars von Trier og melodrama

Siden 70-tallet har de klassiske melodramaene vært akseptert som forsknings- og fascinasjonsobjekt. Men først de siste årene har det blitt stuerent å lage nye melodramaer etter gammel oppskrift. Vendepunktet kom under Cannes-festivalen i 1996, der den danske regissøren Lars von Trier varslet et skifte i tidsånd.

» Les hele innlegget

_

Årets norske kortfilmer anmeldt

Z #4 2002:

» Les hele innlegget

_

Om å skrive morsomt for film

Z #1 2002: Axel Hellstenius er en av Norges mest aktive manusforfattere. Han har skrevet manuskriptet til en rekke spillefilmer, både originalforelegg og manus på grunnlag av allerede eksisterende litteratur. Blant annet skrev han manus til både teaterstykket og filmen Elling, begge på grunnlag av Ingvar Ambjørnsens bøker. Her forteller han om hvordan det er å skrive morsomt […]

» Les hele innlegget

_

Alt som himmelen tillater. Douglas Sirk – melodramaets ubestridte mester

Z #4 2003: Melodramaet, slik vi ser det i filmene til Sirk, Fassbinder og Almodovar, er alt annet enn en naiv sjanger. Tvert imot; til forskjell fra en typisk blåøyd og idylliserende sjanger som f.eks. musikalen, er melodramaet propfullt av håpløshet, desillusjon, tragedie og bitterhet. Kanskje er det nettopp den lekre og tiltalende formen som gjør det mulig å oppnå en estetisk nytelse i møtet med disse bitre og triste historiene?

» Les hele innlegget

_

Uttalelser og priser

Z #4 2002:

» Les hele innlegget

_

Fortolkningens hegemoni – om filmkritikkens usynliggjøring av estetikken

Z #1 2002: I Z nummer 4 1999 med temaet «Amatør» trykket vi en artikkel av Eric Arguillere som stilte spørsmålstegn ved filmens teori med utgangspunkt i Bruno Dumonts film Mennesket og Berits Nesheims film Evas øye. Arguillere foreslår opprettelsen av et ny filmteori «Biurgien» — kunsten å skape liv — som skal håndtere et fagfelt der man […]

» Les hele innlegget

_

Side 65 of 65« Første...102030...6162636465