Z Blogg
15. mai 2007
Av Dag Johan Haugerud
Z #2 2007: Mens man tidligere bare så homser og lesber i filmer som handlet om homofili, inngår de nå som en naturlig del av det hollywoodske heterosamfunnet. Siden filmen står i et gjensidig avhengighetsforhold til markedet, har også markedets krav om forenkling rammet filmen. Spørsmålet er hvordan denne forenklingen har rammet den homofile mannen? Hvordan ser han ut i en redefinert, hetero-tilpasset utgave. Og hva er årsaken til at han har blitt som han har blitt?
» Les hele innlegget
_
15. mai 2007
Av Anne Gjelsvik
Z #2 2007: Veien har gjennom tiår fungert som selve symbolet på frihet og flukt. Stedet for de unges uansvarlige utforskning av mulige identiteter. Nå er noe nytt på gang i de amerikanske roadmoviene: De middelaldrende mennene har også lagt ut på veien. Hva har disse mennene der ute å gjøre?
» Les hele innlegget
_
15. mai 2007
Av Ane Marit Willman
Z #2 2007: I forbindelsen med premieren på Eva Dahrs film Mars og Venus og den siste bølgen av film med overveiende mannlige ledende roller; Reprise, Uro, Sønner og Izzat, har kvinneroller i norsk film igjen blitt diskutert i media. Nok en gang kritiseres det at kvinner er få, perifere og stereotype i filmene. Det er på tide å fristille kjønnsrollene på film, konkluderer artikkelforfatteren.
» Les hele innlegget
_
15. mai 2007
Av Knut Kolnar
Z #2 2007: Menns seksualitet er omgitt av myter og fortellinger som sperrer den inne i et erotisk jernbur. Mange av disse er historier om erobringer, erotiske prestasjoner og heroiske bragder i et seksuelt eventyrland. Pornoen er et av de steder hvor menns fortellinger om sin egen primitive seksualitet feires og bekreftes i det uendelige.
Pornoen reflekterer begjær, seksualitetsmønstre og en rekke av de tidstypiske forhold mellom kjønnene som eksisterer i en kultur.
» Les hele innlegget
_
15. mai 2007
Av Ingrid Dokka
Z #2 2007: Noen ganger – særlig når hodet er støffet fullt av alt for mye som har samlet seg i løpet av en lang dag - siger jeg ned foran fjernsynet og kutter ut all tankevirksomhet. Jeg rigger meg til i sofaen og har bare lyst til å se de mest spekulative og lettfordøyelige programmene. Særlig er jeg begeistret for TVNorges uhyrlige dokumenterer av slett håndverk og med uhyggelige tema. Men så er det disse reklamefilmene jeg får med på kjøpet, da …
» Les hele innlegget
_
19. februar 2007
Av Alex Iversen
Z #1 2007:
En av de mest dramatiske endringene i moderne populærkultur det siste tiåret er at den amerikanske kinofilmen så til de grader har tapt terreng som populær underholdning, at film i dag er best på tv. En konsekvens av denne utviklingen er at en rekke utdaterte «sannheter» om fjernsynet som medium må forkastes. Fremst i denne rekken er forestillingen om at amerikanske fjernsynsserier er samlebåndsprodukter av lav kvalitet.
» Les hele innlegget
_
19. februar 2007
Av Kyrre Tromm Lindvig
Z #1 2007: Filmmusikk er etter hvert blitt en etablert og anerkjent størrelse, både i forskningssammenheng og blant det generelle publikum. Musikken i tv-serier har ikke oppnådd samme oppmerksomhet og status. Men hvis man legger de tilvente betenkningene til side og fokuserer på hvordan musikken faktisk fungerer i tv-serier, vil man finne et meget uensartet bilde.
» Les hele innlegget
_
19. februar 2007
Av Olaf Haagensen og Ellinor Dalbye
Z #1 2007: I The Sopranos er ingenting farligere enn ufordøyd agita.
» Les hele innlegget
_
19. februar 2007
Av Thor Indseth og Hilde Reinertsen
Z #1 2007: I HBOs serie om den lille westernbyen Deadwood lever gangstere, horer og gullgravere et tøft liv fylt av sex, vold og sterk drikke, og fritt for innblanding fra den amerikanske stat. To hardbarka sesonger er tilgjengelige på DVD i Norge, og en tredje, avsluttende sesong er underveis.
» Les hele innlegget
_
19. februar 2007
Av Janne Stigen Drangsholt
Z #1 2007: Selv om de mange individuelle historiene i tv-serien Lost trekker i forskjellige retninger, så er rammefortellingen bygget på en enhetlig mal: En gruppe mennesker er fanget på en ukjent øy, full av farer og hemmeligheter. Serien peker slik til litterære klassikere som Robinson Crusoe og Den hemmelighetsfulle øya, så vel som tv-suksesser som Gilligan’s Island og Fantasy Island.
» Les hele innlegget
_
19. februar 2007
Av Ragnhild Pedersen
Z #1 2007: Etter bare tre sesonger ble den amerikanske tv-serien Arrested Development lagt ned i fjor. Serien oppnådde ikke bred publikumssuksess, men fikk en liten og lojal skare med fans.
» Les hele innlegget
_
19. februar 2007
Av Even Onsager
Z #1 2007: David Lynch følte seg som skapt for fjernsyn. I hvert fall i omtrent ti år. Denne artikkelen handler om Lynchs triumfer og problemer med fjernsynsseriene Twin Peaks og den uproduserte Mulholland dr., og om hvordan han vendte fjernsynet ryggen for godt.
» Les hele innlegget
_
3. oktober 2006
Av Olle Sjögren
Z #4 2006: Flere filmmuseer i vesten har de siste årene arrangert visninger av kinesiske «klassikere». Hundrevis av filmer laget før revolusjonen finnes utgitt på VCD i Kina. Det er spesielt produksjonen i 30-tallets Shanghai som har lokket til spennende reiser i tid og rom.
» Les hele innlegget
_
3. oktober 2006
Av Brynjar Bjerkem
Z #4 2006: Året 1993 markerer i ettertid et skille i kinesisk filmhistorie. Tre filmer ble samtidig tilgjengelig for internasjonale filmfestivaler, som alle skildret en ny og pessimistisk hverdag og var laget med små midler utenfor det etablerte kinesiske filmsystemet. Filmer skapt av tre regissører som hver for seg skulle vise seg levedyktige og som bidro til å definere en ny kinesisk filmgenerasjon det kommende tiåret. Filmene var Beijing Bastards av Zhang Yuan, The Days av Wang Xiaoshuai og Red Beads av He Jianjun.
» Les hele innlegget
_
3. oktober 2006
Av Geir Friestad
Z #4 2006: [byline: GEIR FRIESTAD er kinomaskinist, frilans filmkritiker for Film & Kino og ekspert på animasjonsfilm og japansk film.] Det er ikke til å komme bort fra at kinesisk film, om vi ser bort fra de forrykende underholdningsrullene fra Hong Kong, har et ikke helt ufortjent rykte på seg for å være temmelig alvorlige og kunstnerisk […]
» Les hele innlegget
_
3. oktober 2006
Av Ingrid Kristin Dokka
Z #4 2006: [byline: INGRID DOKKA er rådgiver ved Norsk filminstitutt og nestleder i Norsk filmkritikerlag.] Mitt første møte med kinesisk film skjedde på 1980-tallet … Jeg ble slått av det brutalt vakre fotoet og mektig imponert av den emosjonelle kraften i filmen. Dette ble også mitt første møte med filmskaperen Zhang Yimou og hans favorittskuespillerinne Gong Li. […]
» Les hele innlegget
_
3. oktober 2006
Av Gunnar Iversen
Z #4 2006: Det var en ny generasjon av unge og opprørske filmskapere som på 1980-tallet revolusjonerte kinesisk film. I denne artikkelen skisseres dette gjennombruddet, som fremdeles har stor betydning for kinesisk film.
» Les hele innlegget
_
3. oktober 2006
Av Dag Sødtholt
Z #4 2006: Denne filmen innebar startskuddet på en ny bølge av kinesiske filmer mot slutten av forrige århundre, men hva er det som gir dette verket dets særegne atmosfære? [byline: DAG SØDTHOLT er frilans filmkritiker for Film & Kino og daglig leder i Norsk filmkritikerlag.] Den gule jord (1984) er bemerkelsesverdig på så mange måter. Den var […]
» Les hele innlegget
_
3. oktober 2006
Av Chris Berry og Mary Farquhar
Z #4 2006: Det løper en rød tråd gjennom Zhang Yimous allsidige filmproduksjon – blant både historiske dramaer, realistiske samtidsfilmer og storslagne kampfilmer finner vi Zhang Yimous signaturtema: «drapet på faren». I film etter film utforsker Zhang sønnens – eller den undertryktes – lengsel etter å gjøre opprør mot både regionale og nasjonale regler og konvensjoner for å […]
» Les hele innlegget
_
21. august 2006
Av Kjartan Helleve
Z #3 2006: Eskil Vogt Ein er van med å sjå kunstnarisk ambisiøse prosjekt frå Eskil Vogt si hand. Både som regissør og som manusforfattar for Joachim Trier. Men i år har han dukka opp med ein musikkvideo. Kvifor musikkvideo? Hovedgrunnen til at jeg lagde denne musikkvideoen var fordi det var en naturlig fortsettelse av mitt samarbeid med […]
» Les hele innlegget
_