Om å skrive morsomt for film

Axel Hellstenius er en av Norges mest aktive manusforfattere. Han har skrevet manuskriptet til en rekke spillefilmer, både originalforelegg og manus på grunnlag av allerede eksisterende litteratur. Blant annet skrev han manus til både teaterstykket og filmen Elling, begge på grunnlag av Ingvar Ambjørnsens bøker. Her forteller han om hvordan det er å skrive morsomt for film. Artikkelen bygger på Hellstenius’s foredrag om emnet på Norsk filmklubbforbunds seminar om Humor i norsk film, på filmens hus i Oslo høsten 2001

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 1 2002 Bestill nummeret



Relatert

Hustruer 10 år etter: Fra film om kvinner til film om mennesker

Z #2 1986: Hustruer ti år etter er Anja Breiens oppfølger av filmen Hustruer fra 1975. Til tross for mange [...] | kun utdrag

Blücher, kulturkrise på film

Z #4 1988: Oddvar Bull Tuhus’ actionfilm Blücher er en mannfolkfilm i en likestillingstid. En film som [...] | kun utdrag

Om å knulle og lage film

Z #2 2013: - intervju med Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen | kun utdrag


Fra siste Z

Hva er folk horror?

Med den såkalt «opphøyde» skrekkfilmen, som Midsommar, er folk horror igjen i vinden. Men hva er egentlig folk horror, og hvor har veien gått fra britisk 70-tallsskrekkfilm fram til i dag? | kun utdrag

Smittende paranoia: Nokon kjem til å kome og It Comes at Night

Kan redselen for inntrengeren være verre enn inntrengeren?  | kun utdrag

Nasty girls i skrekkfilm

Hvordan kan en feministisk filmviter få glede av skrekkfilm? En reise inn i hva skrekkfilmen egentlig kan gi oss, og inn i hva vi ser og ikke ser i Prano Bailey-Bonds Censor. | kun utdrag


Fra arkivet

Nesten et slags liv

Z #4 1999: Om skrekkfilm, Pamela Anderson og heavyhuer. | kun utdrag

De Palma-glimt II

Z #4 2015: Vi har spurt et knippe cineaster fra inn- og utland om å velge ut tre favorittscener eller -øyeblikk fra Brian De Palmas filmografi. | kun utdrag

Musikk og modernitet i Mississippi – O Brother, Where Art Thou

Z #1 2019: Noen filmer elsker man bare hver gang man ser dem. Selv om man har blitt eldre, selv om man vet mer om kunst og kultur, selv om man har forandret seg betraktelig siden første gang man så dem, holder de mål. | kun utdrag