«Look at me and tell me if you’ve seen me before» Identitetsproblematikk i Inland Empire
«It’s supposed to make perfect sense!» – David Lynch i pressekonferansen etter visningen av INLAND EMPIRE i Venezia i 2006.
«Me… I… I can’t seem to remember if it’s today, two days from now… or yesterday! I suppose if it was 9:45, I’d think it was after midnight! For instance, if today was tomorrow, you wouldn’t even remember that you owed on an unpaid bill.» – rollefigur i David Lynchs INLAND EMPIRE.
INLAND EMPIRE (2006) representerer en massiv kulminasjon av tre vesentlige aspekter ved David Lynchs kunstneriske virke. Disse var allerede sentrale i Eraserhead (1977), deretter til stede som en tendens, for så på ny å bli helhjertet omfavnet i Lost Highway (1997) og Mulholland Drive (2001).
TweetRelatert
Ingen relaterte saker.
Fra siste Z
Sulten etter å høre til
Om mat, minner, tilhørighet og sorg i den sørkoreanske filmen Little Forest. | kun utdrag
Markens grøde
Lite trumfer følelsen av å ha funnet en skatt. Agnès Vardas Samlerne og jeg er en skatt i seg selv. | kun utdrag
Det handler ikke bare om å spise, men om convivenza – å leve sammen.
Kristin Gjerpe i samtale med Astrid Nordang, Camilla Chams og Francesco Bentivegna. | kun utdrag
Fra arkivet
Final cut: Regissørenes kamp mot distribusjonsselskapene
Z #4 1983: Helt fra 1903 har distributører klippet enkelte filmer før de ble vist for publikum. Naturlig nok [...] | kun utdrag
En filmskaper på oppdagelsesreise – et intervju med Bertrand Tavernier
Z #2 1987: Round Midnight handler om en amerikansk jazzmusiker og hans franske venn og beundrer, og skildrer [...] | kun utdrag
Djevelen, folk og teknikk
Z #1 2015: «Man of constant sorrow» av The Soggy Bottom Boys i O Brother, Where Art Thou (Coen, 2000) | kun utdrag