Håpet er en pølse med lompe
Selv om den er blottet for kristent språk og erfaring, er Maria Sødahls Håp den mest interessante skildringen av religiøsitet i nyere norsk film. | kun utdrag
Ansvarlig redaktør: Ingrid Rommetveit
Temaredaktør for dette nummeret: Cato Fossum
Vi sier ofte at filmens styrke ligger i å skildre mennesker av kjøtt og blod, men tekstene i dette nummeret leter etter konkrete skildringer av religiøsitet. Og ofte finner de religiøsiteten i selve filmspråket, og i andre filmer enn de mest opplagte.
Er vi forbi stereotypiene nå? Amna Mahmood ser nærmere på tre dokumentarfilmer om muslimsk religiøsitet og kjønn.
Selv om den er blottet for kristent språk og erfaring, er Maria Sødahls Håp den mest interessante skildringen av religiøsitet i nyere norsk film. | kun utdrag
Hvem, hva, hvorfor og hvordan er Gritt? En dialogtekst om norsk films mest komplekse religiøse skikkelse – og om livets og filmskapingens tro, tvil og ritualer. | kun utdrag
Jean Rouchs radikale dokumentar Les maîtres fous (1955) holder speilet opp så kolonimakta kan betrakte sitt eget bisarre gudebilde. | kun utdrag
Er det religiøse og åndelige på vei ut som identitetsmarkør for samer på film? Bli klok av Zs oversikt over hundre års konflikt- og motsetningsfylt filmhistorie. | kun utdrag
Ved å snu opp-ned på etablerte forestillinger om reinkarnasjon og karma retter gullpalmevinner Onkel Boonmee som kan erindre sine tidligere liv en krass kritikk mot Thailands overgrep mot kommunister | kun utdrag