Det fortellende mennesket
Ropet om den gode historien hjemsøker det norske filmmiljøet som synes å leve i en kontinuerlig krisesituasjon. – Krisefølelsen er naturlig og nødvendig, hevder den franske manusforfatteren Jean-Claude Carrière. – Folk har alltid forlangt flere og bedre historier. I denne artikkelen presenteres Carrières syn på fortellingens utvikling og betydning, slik det fremkommer i hans meget lesverdige bok «Raconter une historie».
TweetRelatert
Frankrike 1945 – 1960: Auteurer mot manusforfattere
Z #1 1995: På grunn av visse kunstneriske og markedsmessige konjunkturer i fransk filmproduksjon etter [...] | kun utdrag
Fransk film akkurat nå – en kort tilstandsrapport
Z #1 1993: I skyggen av de franske kultur- og prestisjefilmene kan vi ane en ny vital bølge av unge [...] | kun utdrag
Jean Renoir
Z #4 1984: Cinemateket i Nork Filminstitutts nye kino i Oslo er i ferd med å etablere seg som et senter for [...] | kun utdrag
Fra siste Z
Sulten etter å høre til
Om mat, minner, tilhørighet og sorg i den sørkoreanske filmen Little Forest. | kun utdrag
Markens grøde
Lite trumfer følelsen av å ha funnet en skatt. Agnès Vardas Samlerne og jeg er en skatt i seg selv. | kun utdrag
Det handler ikke bare om å spise, men om convivenza – å leve sammen.
Kristin Gjerpe i samtale med Astrid Nordang, Camilla Chams og Francesco Bentivegna. | kun utdrag
Fra arkivet
Glasnost i sovjet-russisk film?
Z #3 1987: Den 15. internasjonale filmfestivalen i Moskva gikk av stabelen i tiden fra 6. til 17. juli i år. [...] | kun utdrag
Op med hodet
Z #4 1996: Tancred Ibsen er norsk films mest legendariske filmskaper. Med sin tredje film, ‘Op med [...] | kun utdrag
Bill Forsyth: «Ingen kan være slem»
Z #4 1985: Her presenteres noen små dagboksbetraktninger av den skotske regissøren Bill Forsyth, [...] | kun utdrag