Av Jørgen Stensland
Behovet for selvransakelse i anledning Zs 10-årsjubileum gjør at vi mot bedre vitende velger å trykke dette altfor lange debattinnlegget fra en bidragsyter som titulerer seg «stuntpsykoanalytiker». Det dreier seg om en analyse av forsidene på fjorårets 3 siste numre av Z. Her [...] | kun utdrag
Av John Kristian Sanaker
I skyggen av de franske kultur- og prestisjefilmene kan vi ane en ny vital bølge av unge regissører med store filmtalenter og med et klart ønske om å si noe vesentlig om det samfunnet de lever i.
| kun utdrag
Av Camilla Juell Eide
Fjernynsteatret har vært en omdiskutert institusjon i norsk mediekultur, men hva er egentlig fjernsynsteatret? Film, teater eller merkelig hybrid? Artikkelforfatteren forsøker å besvare spørsmålet.
| kun utdrag
Av Gunnar Iversen
Få filmer har blitt så folkekjære som Arne Skouens Ni liv. Mange minnes den også som en av de få norske filmene gjennom tidene av virkelig internasjonalt kaliber. Oscar-nominasjonen i sin tid viste tydelig at den nådde langt ut over landets grenser. I denne artikkelen ser Gunnar Iversen [...] | kun utdrag
Av Jo Hjertaker Jürgens
Bjarne Sandemose er mannen som i alle år har stått for kulisser, rekvisitter, teknikk, spesialeffekter o.l. til Ivo Caprinos dukkefilmer. Han er et teknisk geni, en kunst-håndverker av klasse, en fantasifull, selvlært oppfinner, og han er skaperen av Il Tempo Gigante, askeladdens flyvende skip, [...] | kun utdrag
Av Jo Hjertaker Jürgens
Dukkefilmskaperen Ivo Caprino har stått for tidenes største norske filmsuksess, Flåklypa Grand Prix, samt en reke uforglemmelige kortfilmer. Likevel blir den beskjedne filmkunstneren ofte glemt når norsk filmhistorie oppsummeres. Caprino har valgt å beholde et skjær av mystikk rundt sin [...] | kun utdrag
Av Ingrid Kristin Dokka
Dette er ikke en akademisk artikkel om kvinnelige, norske filmregissører. Det er heller ikke en oppramsing av tall og fakta. Med tanke på Zs 10 års-perspektiv, ser jeg først og fremst, og fra en personlig synsvinkel, på hva noen norske kvinnelige regissører har laget av filmer på 80-tallet. [...] | kun utdrag
Av Gjermund Skogrand
Filmregissørene Erik Gustavson og Oddvar Einarson har markert seg sterkt i løpet av de 10 årene filmtidsskriftet Z har beskrevet det norske filmlandskapet. Gjennom intervjuer og filmomtaler har Z fulgt de to som nå begge har regissert 3 spillefilmer. Her diskuteres Einarson-filmene X, Karachi [...] | kun utdrag
Av Jon Iversen
Erik Gustavsons tidligere spillefilmer er behørig omtalt et annet sted i dette nummer av Z. Når Erik Gustavson med Telegrafisten går et skritt videre, er det i retning av det konvensjonelle.
| kun utdrag
Av Jon Iversen
Knut Erik Jensens film Stella Polaris fikk en lunken mottagelse i flere større aviser og synes ikke å bli noen suksess på kino. I sporet etter filmen ligger et fallert produksjonsselskap, og mange som ikke har sett filmen vil vel nok en gang ha funnet det bevist at norsk film er dårlig. Ingen [...] | kun utdrag
Av Helle Bjerkan
Artikkelforfatteren reflekterer over Liv Ullmanns film Sofie, en film som krever tålmodighet og innlevelse, men som til gjengjeld kan gi ro og innsikt tilbake. På mange måter er filmen et motstykke til vår tids voldsomme bilder og videoestetikk. Sofie utspiller seg i en tapt tid, men sier [...] | kun utdrag
Av Ingrid Wiese
Z feirer ti-års jubileum og slår til med en enquete som skal sette søkelyset på norsk film i de årene. Dette er spørsmåne vi stilte:
1. Hvilken film setter du mest pris på innenfor de ti siste årenes produksjon?
2. Hvilken enkeltfaktor har betydd mest for utviklingen av norsk filmkultur i [...] | kun utdrag
Av Gunnar Iversen
I anledning Zs 10-års jubileum skuer vi tilbake på de norske filmtidsskriftenes historie – den kan sammenlignes med et stafettløp: nye blader står klar til å fortsette der de forrige slutter, fastslår artikkelforfatteren.
| kun utdrag