Rimi
Regi, manus:
Med: Prod: | 10 min.Det tilfeldige møtet er en kjernesituasjon i nyere norsk kortfilm. I Rimi er det to unge kvinner som møtes på en togstasjon. Toget har akkurat gått, to minutter for tidlig, og det får de to kvinnene til å begynne å snakke sammen. Praten går om alt forskjellig, men ender i et spørsmål om hva tid betyr, som igjen får dem til å mimre om barndommens lykkelige tid da man nærmest ikke hadde noen tidsfølelse. Dette leder på sin side til snakk om barneleker, som det å ringe på hos noen og så løpe av gårde. Ettersom de to har litt tid før et nytt tog kommer, prøver de ut barneleker inntil leken plutselig går for langt.
Rimi er en liten, enkel og upretensiøs film. Konsentrert i uttrykket, og med en klipping som ikke bare er effektiv og smakfull, men som understreker de ulike stemningsskiftene i forholdet mellom de to unge kvinnene på en mesterlig måte. For en stakket stund blir de to kvinnene som uansvarlige og grenseoverskridende barn igjen. Selv om de er kledd som om de skal på et bedriftsmøte, livner de til av vilter lek og is og cola. Inntil de krysser en grense som skaper en ny og mer trykket stemning.
På mange måter er Rimi en helt perfekt kortfilm. Det er langt fra noe vektig stykke filmkunst, men Eline Radharani Dahm Breitensteins film har en enkel overflatehandling som skaper skarpe følelsessvingninger og elegant undertekst. Skuespillerprestasjonene er også utsøkte, uten noen teatralske overdrivelser. Rimi er en konsentrert liten upretensiøs perle. Det er rett og slett veldig godt gjort!
Gunnar Iversen
Tweet