Av Jon Iversen
Denne teksten fra Z ligger allerede ute som blogg. Les den her.
| kun utdrag
Av Britt Sørensen, Anne Hoff, Pål Sletaune, Jan Langlo, Eskil Vogt, Yngve Sæther, Lars Ole Kristiansen
David Lynch er kanskje den regissøren i dag som vekker den sterkeste hengivenheten hos filmelskere. Samtidig er det få filmkunstnere som rommer så mange forskjellige opplevelser og innfallsvinkler. For å få belyst fenomenet Lynch fra mange forskjellige kanter, har Z stilt fire spørsmål til et knippe norske filmpersonligheter for å fravriste dem deres egne personlige erfaringer.
Av Einar Aarvig
I dag, 7. februar 2011, er det over ti år siden mitt forrige møte med Blue Velvet. Hadde den på VHS og så den på Cinemateket. Når jeg ser den igjen i kveld blir det for fjerde eller femte gang, tipper jeg. Men før jeg kommer så langt, tenkte jeg å dele det jeg husker, formidle hvilke minner som knytter seg til den blå fløyelen, hva som sitter igjen snaue tjue år siden vi satt i stua til mora til Arne, en alt for lys vårdag i 1992.
Av Kalle Løchen
Mulholland Drive er en miks av visuell kunst og filmlek. Slikt blir det mysterium av.
| kun utdrag
Av Ingrid Dokka
Ingrid Dokka om sitt møte med Eraserhead. | kun utdrag
Av Anne Jerslev
Narrativ entydighet og sammenheng er, mildt sagt, ikke David Lynchs kopp te. Anne Jerslev utforsker innfallsvinkler til Lynchs særegne filmatiske univers, med hovedfokus på Lost Highway. | kun utdrag
Av Dag Sødtholt, Aubrey Wanliss-Orlebar
«It’s supposed to make perfect sense!» – David Lynch i pressekonferansen etter visningen av INLAND EMPIRE i Venezia i 2006.
| kun utdrag