Filmens grenser – Seminar på Filmens hus 2. og 3. oktober
Helgen 2. og 3. oktober inviterer Norsk filmklubbforbund – i samarbeid med Cinemateket, IMK og Norsk filmkritikerlag – til seminar om «Filmens grenser – digitalisering og nye uttrykk» i Filmens hus i Oslo. Fører ny teknologi til nye filmatiske uttrykk og muligheter, eller til kommersialisering og ensretting?
Filmprofessor Thomas Elsaesser og regissør Ruben Östlund (Gitarmongot, De ufrivillige) er blant innlederne.
4 filmvisninger, foredrag og innlegg. Enkel lunsj begge dagene. Pris 400 kroner (350 kroner for filmklubb- og cinematekmedlemmer)
Fra programmet:
Thomas Elsaesser om «3 D: A New Paradigm or the Return of the Repressed», og om «European Cinema – Still Face to Face with Hollywood»?
Ruben Östlund «Ruben pratar rørligbild och spegelneuroner».
Eivind Røssaak om «Filmen i informasjonens tidsalder.
Jan Holmberg: «Deja vu, tanker kring filmens framtid genom dess forntid»
Torkell Sætervadet «Fra korn til piksler. Hva betyr oppløsning og digitalisering for filmopplevelsen?»
John Christan Rosenlund «Digital fascinasjon – for hvem?»
Filmvisninger: Jerichow (Christian Petzold, 2008), De ufrivillige (Ruben Östlund, 2008) og Hendelse ved bank (Ruben Östlund 2009), Death Proof (Tarantino, 2007), siste film ikke fastsatt
Påmelding til nfk@filmklubb.no innen 24. september.
TweetRelatert
Digital lekestue i SVTs Panama
Blogg: SVTs Panama tar pulsen på den digitale kulturutviklingen, i et medieunivers hvor grenseflatene blir stadig mer flytende.
NORSK KINOREVOLUSJON?
Blogg: Det skjer mye i den norske kinobransjen for tiden. Og det er ikke bare det at kinoene blir digitale. Kino-Norge er også på full fart inn i en periode med restrukturering og kjededannelser. Kinoloven er under revisjon. Kommunene tenker kinosalg. En svensk gigant vil ha sin del av markedet og har overtatt direktøren til sin største kommunalt eide konkurrent. Hvordan vil kino bransjen se ut om noen år og vil det være noe igjen av det særnorske kinosystemet?
TIFF-opplevelser
Blogg: Andrea Arnolds Wuthering Heights, Ruben Östlunds Play og Olivier Assayas-retrospektivet var ifølge Zs blogger høydepunkter under årets TIFF-festival.
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Merry Christmas, Bitch! Tangerine
Z #1 2022: Sean Bakers iPhone-skutte Tangerine bryter med de fleste forventninger til hvordan en film skal se ut, men bygger også broer tilbake i filmhistorien. | kun utdrag
Kortfilmen: Film uten framtid?
Z #1 1983: I forbindelse med filmfestivalen i Skien for et par år siden fikk vi en heftig debatt i media om [...] | kun utdrag
Ola Solums «Landstrykere»: Knapper og glansbilder
Z #4 1989: «Landstrykere» er en av Hamsuns mest underholdende og mangefasetterte romaner, og mange [...] | kun utdrag