Av Jan H. Kortner
D. W. Griffith har en urokkelig posisjon blant de største og mest innflytelsesrike filmregissørene i amerikansk stumfilmtid. Cecil B. De Mille sa om ham at «han hadde ingen rivaler, han var lærer for oss alle». Noen av «elevene» var folk som Charlie Chaplin, Mack Sennett, [...] | kun utdrag
Av Ellen Jacobsen
Filmentusiast ble jeg etter mitt første møte med Marx Brothers på Stabekk kino i syvårsalderen. Etter hvert som entusiasmen levde videre måtte jeg imidlertid erkjenne at det var enkelte sorte hull i erfaringene. Ingmar Bergman var ett av dem. Jeg finner ingen grunn til å gå nærmere inn på [...] | kun utdrag
Av Jon Iversen
I forbindelse med filmfestivalen i Skien for et par år siden fikk vi en heftig debatt i media om norsk films kvalitet. Det var de vanlige kinofilmene man snakket om dengang. Utgangspunktet var et par filmer som ifølge de offisielle kritikere holdt en usedvanlig lav kvalitet. Og dette var filmer [...] | kun utdrag
Av Jon Iversen
Det såkalte Trondheims-manifestet om kortfilmens situasjon har vakt røre og uenighet i filmkretser. Vi tok kontakt med kortfilmfotografen Kjell Vassdal for å komme norske kortfilmmakere nærmere inn på livet og kanskje få alternative synspunkt på hva som bør gjøres for kortfilmen i Norge. [...] | kun utdrag
Av Helga Fjordholm
«Om ikke kvinnene ennu skrev efter de mønster som er satt opp av menn, ville vi kanskje vite mer» – Aksel Sandemose. Er det dette som skjer gjennom den kvinnelige filmdramaturgien – katastesien – som livlig har blitt debattert av kvinnelige filmarbeidere det siste år [...] | kun utdrag
Av Per Ekse
E.T. var noe av en skuffelse for alle tilårskomne matinénisser, alle som opplevde en ny vår i Jakten på den forsvunne skatten, alle som på nytt ventet seg et befriende stup ned i minnene fra seinpubertetens halsbrekkende eventyrverden. Hva man isteden fikk var den sentimentale beretningen om [...] | kun utdrag
Av Torill Svege
I november ble den 26. London Film Festival avholdt, denne gangen nesten tre uker til ende. Heldigvis er ikke publisitet og kvalitet proporsjonale faktorer, for sammenlignet med festivalen i Cannes, har LFF gått temmelig upåaktet hen i norsk presse, mens den kvalitetsmessig er fullt på høyde [...] | kun utdrag