Kortfilmmanifestet – et publikumsjippo?

Det såkalte Trondheims-manifestet om kortfilmens situasjon har vakt røre og uenighet i filmkretser. Vi tok kontakt med kortfilmfotografen Kjell Vassdal for å komme norske kortfilmmakere nærmere inn på livet og kanskje få alternative synspunkt på hva som bør gjøres for kortfilmen i Norge. Vassdal var en av dem som under debatten på kortfilmfestivalen i Trondheim sterkt tok avstand fra tanken om å ta fra langfilmen og gi til kortfilmen. Vi hadde ventet oss en stålhard fagforeningspolitiker, med forhold til yrket sitt som en hvilken som helst rørlegger. Intervjuet skulle vise seg å gi et ganske annet inntrykk.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 1 1983 Bestill nummeret



Relatert

Ingen relaterte saker.


Fra siste Z

Slitesterke skjelett – har den romantiske komedien fortsatt en ryggrad?

Noen foreløpige tanker om den romantiske komedien. | kun utdrag

Romantiske nevroser på kjempers skuldre

Da Woody Allen lagde Annie Hall i 1977 startet han ikke bare et nytt kapittel i sin egen karriere. Han revitaliserte også den romantiske komedien med nevrotiske rollefigurer, eksistensialisme og hyllest til byen og filmskaperne i hans hjerte. | kun utdrag

Det er mer i livet enn døden – Harold and Maude

Hal Ashbys klassiske svarte komedie Harold and Maude (1971) kan kanskje kategoriseres som en romantisk komedie, i ytterste forstand. Men den er like mye et samfunnskritisk dokument som ikke har gått ut på dato. | kun utdrag


Fra arkivet

Å fange virkeligheten: ny bok om dokumentarfilm

Z #3 2001: Det er ikke ofte Z har et nummer der dokumentafilm er et sentralt tema. Men tiden er tydeligvis [...] | kun utdrag

Endelig ny kinolov?

Z #2 1983: I januar 1981 nedsatte Justisdepartementet et utvalg til å utrede en eventuell endring av [...] | kun utdrag

Hvor blir det av barnefilmen?

Z #2 1995: «Barnefilm» er ikke bare «film for barn», det kan like gjerne være [...] | kun utdrag