Av Tonje Hardersen
Hvordan kan man påstå at det finnes noe positivt i amerikanske lavbudsjettsfilmer, hvor handlingen er fokusert på kvinner som blir voldtatt og hevner seg? Faktisk gir rape-revenge-filmer oss heltinner som er så tøffe og benhårde at vi bare må like dem, mener Tonje Hardersen.
Av Kjell Runar Jenssen
Intet temanummer om aggressive kvinner er komplett uten et intervju med den som har skreket kraftigst opp alle i to tiår, Lydia Lunch. Kjell Runar Jenssen møtte multi-kunstneren Lunch i forbindelse med hennes «spoken word»- opptreden på Oslo-klubben Mars i høst.
Av Jørgen Kirksæther
Lara Croft er heltinnen fra dataspillene «Tomb Raider» og har fått en berømmelse få kvinner i levende live kan skryte av. Det er ikke så rart, hvis vi skal tro Jørgen Kirksæther. Lara har overskredet de fleste grensene for en fiktiv spillkarakter, og snart inntar damen også filmens verden.
Av Ingrid Wiese
Frankrikes Eric Rohmer er norgesaktuell med filmen ‘Et høsteventyr’. Med den setter han punktum for serien om de fire årstidene. Ingrid Wiese møtte ham i Paris.
| kun utdrag
Av Frank Furseth
Enten hun er vokter i tyskernes konsentrasjonsleirer under krigen eller passer på sheikens harem, er Ilsa blant de mest ondskapsfulle kvinner filmhistorien har frambrakt. Hva er det som gjør at publikum fortsatt trekkes til filmene om Ilsa årtier etter at de er laget? Frank Furseth gjør et [...] | kun utdrag
Av Ingrid Kristin Dokka
Et sted må de jo komme fra, disse hevngjerrige og kaldblodige nittitallskvinnene i den vestlige underholdningsfilmen. De må jo ha hatt en barndom, noe må ha skjedd med dem, siden de er blitt så sinte, sterke og skyteglade. Ingrid Kristin Dokka ser på hva som har skjedd med dagens småpiker.
| kun utdrag
Av Bjørn Hovde
Aggressive kvinner. I Hollywoodfilmen? Tilsynelatende et risikabelt konsept å kaste frampå i den audiovisuelle monokulturens hovedstad. Ifølge ordinær logikk i Hollywood er aggressive, eller tøffe og «sterke» kvinner dårlig box office-materiale. En satsing på offensive leading [...] | kun utdrag
Av Jon Iversen
‘Mulan’ viser hvor langt verden er kommet i retning av frigjøring for den aggressive kvinnen. Godkjennelsen fra Disneykonsernet må være den definitive bekreftelsen på at de snille pikenes tid er forbi. Kan utviklingen av Disneys kvinnelige rollefigurer leses som en langsomt [...] | kun utdrag