Markens grøde
Lite trumfer følelsen av å ha funnet en skatt. Agnès Vardas Samlerne og jeg er en skatt i seg selv.
TweetRelatert
Filmfantasier om fransk kokekunst
Siste Z: Nennsomme hender trimmer kalvekarré, skreller kreps og heller rause mengder vin i sausen: Når er filmen for turistens gane, og når får vi gastronomisk teater? | kun utdrag
Sulten etter å høre til
Siste Z: Om mat, minner, tilhørighet og sorg i den sørkoreanske filmen Little Forest. | kun utdrag
Det handler ikke bare om å spise, men om convivenza – å leve sammen.
Siste Z: Kristin Gjerpe i samtale med Astrid Nordang, Camilla Chams og Francesco Bentivegna. | kun utdrag
Fra siste Z
Markens grøde
Lite trumfer følelsen av å ha funnet en skatt. Agnès Vardas Samlerne og jeg er en skatt i seg selv. | kun utdrag
Jakten på perfekt ramen – Tampopo og de gode hjelperne
Den japanske komedien Tampopo er den ultimate matfilmen og en leken hyllest til filmmediet.
Smak & film. Et kulinarisk essay
Hvordan kan mat på film gi oss sanselige opplevelser, når vi verken kan lukte eller smake det vi ser? | kun utdrag
Fra arkivet
Ta en sjanse da, for en gangs skyld!
Z #2 1985: Jan Erik Holst bønnfaller om nytenkning i kinematografien | kun utdrag
Musikkvideoer som vil noe – norsk musikkvideo 2016
Z #3 2016: Høyt nivå preger norsk musikkvideo. Årets program i Grimstad viste både musikere og regissører som bruker mediet til å markere temaer de er opptatt av, og at bilder og musikk er en eksplosiv blanding. | kun utdrag
Kjærlighet under kniven
Z #2 2015: Den du elsker gjennomgår en fysisk forandring, og blir til en annen. Kan du fortsatt elske ham eller henne? I filmene Time fra 2006 og Moebius fra 2013 presenterer den sørkoreanske auteuren Kim Ki-duk alternative samlivs- og bruddhistorier. Historier med dødelige konsekvenser, der østasiatiske og konfutsianske levesett svømmer på overflaten av et hav av undertrykte følelser. | kun utdrag