Av Richard Alm
I denne montasjen anmeldes Constantin Costa-Gavras’ film Forrådt. Artikkelforfatteren benytter samtidig anledningen til å si ett og annet om situasjonen for den hjemlige filmkulturen.
| kun utdrag
Av Øystein Hauge
Spillet utgjør en viktig del av filmens form og griper oss både som handling, opplevelse og mening. Vi engasjerer oss i konvensjoner med hovedpersonen i en realistisk underholdningsfilm elelr forholder oss kritisk til typene i et abstrakt filmeksperiment. I dette perspektivet blir alle [...] | kun utdrag
Av Gunnar Iversen
Den norske filmhistorien er ennå i stor grad uskrevet. Gjennom en serie artikler i Z gjør filmforskeren Gunnar Iversen et forsøk på å belyse noen punkter i denne historien. Denne gang presenterer han regissøren Edith Carlmars film Døden er et kjærtegn. Tidligere publisert i samme serie er [...] | kun utdrag
Av Bjørn Sverre Kristensen
Godfrey Reggios film Powaqqatsi ble av Arbeiderbladets filmanmelder Harald Kosltad avfeid som rusmiddel for dopmisbrukere. Zs anmelder har en litt annen innfallsvinkel til «stoffet».
| kun utdrag
Av Tor Fosse
Det er ikke lett å være kinosjef for tiden. Det er heller ikke så rosenrødt å drive import og distribusjon av filmer som det en gang var. Men, verst er det å være filminteressert kinogjenger, og verre ser det ut til å bli…
| kun utdrag
Av Trond Olav Svendsen
Oddvar Einarsons Karachi er uten tvil lettest å lese som en kriminalhistorie laget for å fange inn et stort publikum gjennom intrige, identifikasjon og spenning. Men hva med det filmspråket Einarson anvendte i X? Det karakteristiske statiske kameraet? Distansen til hovedpersonene? Er alt dette [...] | kun utdrag
Av Jon Iversen
Oddvar Einaron intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag
Av Gunnar Iversen
De finske brødrene Aki og Mika Kaurismäki er utvilsomt den nordiske filmens fremste filmhåp for tiden. De to har produsert og regissert en håndfull djerve og originale lavbudsjettfilmer i senere år, og de framstår blant de mest spennende filmregissørene i Europa. Aki og Mika Kaurismäki er i [...] | kun utdrag
Av Jarle Tangen
Vår anmelder har sett nærmere på Luc Bessons seneste film som, mer konkret enn de fleste, beretter om havet, døden og kjærligheten.
| kun utdrag