Av Kalle Løchen
Robert Bresson presenterte ved Cannes-festivalen 1983 sin trettende film på 40 år med L’Argent. For denne filmen ble han belønnet med «Grand Prix du cinéma de création», en markering av at den nå 77-årige Bresson har befestet sin posisjon som en av filmhistoriens mest [...] | kun utdrag
Av Jan Rustad og Trond Olav Svendsen
Peter Greenaway er en særpreget film- og billedkunstner. Sitt internasjonale gjennombrudd som filmregissør fikk han for et par år siden med filmen Tegnerens kontrakt. I en artikkel i et tidligere nummer av Z («Hinisides meningens tyranni» nr. 3/87) har Gunnar Iversen skrevet om denne [...] | kun utdrag
Av Øivind Hanche
Wim Wenders har i en årrekke hørt med blant de ledende regissører innenfor den nye tyske filmen. Med førsteprisen på fjorårets Cannes-festival for filmen Paris, Texas har han også slått igjennom overfor det internasjonale massepublikum. Alt tar sin tid. I denne artikkelen ser Øivind Hanche [...] | kun utdrag
Av Jan Erik Holst
Jan Erik Holst bønnfaller om nytenkning i kinematografien
| kun utdrag
Av Jon Iversen
At monopolene faller synes å være et tegn i tiden. Det er nærmest med forbauselse en må konstatere at Norges Statsbaner, Televerket, Postverket og A/S Vinmonopolet fremdeles holder det gående med fulle rettigheter i behold. Det har heller ikke vært nevneverdig mye fart i diskusjonen om å [...] | kun utdrag
Av Inni Karine Melbye
Den internasjonale animasjonsfilmsammenslutningen (ASIFA) er 25 år i år. Styremedlem fra Skandinavia, Inni Karine Melbye, gir et kort glimt av den eksplosive utviklingen innenfor animasjonsindustrien i disse 25 årene.
| kun utdrag
Av René Bjerke
Gunvor Nelson intervjuet av René Bjerke | kun utdrag
Av Eric Arguillère
René (von) Bjerkes artikkel «Sort & Hvit» var oppmuntrende lesning for en filmfotograf. «Uhyre få filmer bruker farver fortellermessig og blir farvede». Filmfotografens arbeid går nettopp ut på det å skape de bildene som er «nødvendige» for filmen. De [...] | kun utdrag
Av Jon Iversen
Morten Kolstad intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag
Av Jan Olav Gatland
En omtale av Vito Russos bok: «The Celluloid Closet. Homosexuality in the Movies» (1981).
| kun utdrag
Av Jan Erik Holst
Nedleggelsen av Kinoteket i Oslo var en kulturskandale. Enda verre er det at verken Oslo-kinoene, Norsk Filminstitutt eller Kulturdepartementet er villige til å spa opp de fattige kronene som skal til for å gi dette landet et nasjonalt cinematek.
| kun utdrag