Umoralske fortellinger

Seksualitet på film har vært årsak til mer enn én debatt. Om hva som er pornografi. Om pornografiens skadevirkninger. Om kvinnesyn og sensur. Denne artikkelen gjør reder for en del problemstillinger som ofte preger slike debatter. Som konkret eksempel bruker forfatteren Erotiske eventyr av Walerian Borowczyk, en film som kritikerne i beste fall har plassert i grenselandet mellom kunst og pornografi.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 5 1985 Bestill nummeret



Relatert

«Kjønnslige skildringer som virker støtende…» Om den norske pornografilovgivningen og rettspraksis

Z #4 2004: Hva menes med begrepet «støtende» i straffelovens pornografiparagraf? Medieviter Barbara [...]

Med tyggegummi og ståltråd mot en ny mediehverdag

Z #1 1997: Formidlingen av levende bilder vil i fremtiden foregå ved hjelp av langt mer avansert teknologi [...] | kun utdrag

Filmen og forbudet atter en gang

Z #3 1997: Med regjeringens handlingsplan mot vold i billedmediene og forslag til ny «filmlov», [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Sulten etter å høre til

Om mat, minner, tilhørighet og sorg i den sørkoreanske filmen Little Forest. | kun utdrag

Markens grøde

Lite trumfer følelsen av å ha funnet en skatt. Agnès Vardas Samlerne og jeg er en skatt i seg selv. | kun utdrag

Det handler ikke bare om å spise, men om convivenza – å leve sammen.

Kristin Gjerpe i samtale med Astrid Nordang, Camilla Chams og Francesco Bentivegna. | kun utdrag


Fra arkivet

Smerte, blod og skrik

Z #4 1990: Kan en livsfornektende film, som fråtser i smerte, blod og skrik regnes som et kunstverk? Nei, [...] | kun utdrag

Tur/retur Texas (med mellomlanding i Norge)

Z #1 2019: Tiden, stedet og miljøet er avgjørende for Joel og Ethan Coens filmer. Hva skjer med Texas og Norge? Og blir strømmetjenestene brødrenes nye hjem? | kun utdrag

Tungtvannsfabrikken – om Studio 4 grader Celsius, superflat animasjon og kreativt frislepp

Z #1 2009: Anime er for folk flest synonymt med filmene til Hayao Miyazaki, eller Pokemon, men det finnes selvsagt subversive elementer i den japanske animasjonsindustrien også. Studio 4°C huser noen av de mest radikale.