Bokomtale: Fleshpot – cinema’s sexual myth makers & taboo breakers

Headpress er et lite britisk undergrundsforlag som startet med utgivelsen av magasinet ‘Headpress’ i 1991. Med sine artikler om skeiv sex, uhyggelig død, ekstreme kunstneriske uttrykk og herjende massemedia er dette en av de fremste eksponentene for det som ofte kalles apokalypsekultur. Et stort antall av magasinets artikler og forlagets bokutgivelser (under logoen Critical Vision) tar for seg den mer ekstreme siden av filmhistorien. Stikkord er: eksperimentelt, alternativt, upolert spekulativt eller ganske enkelt merkverdig. Boken ‘Sex Murder Art’ (David Kerkes 1994) om den i Norge så notoriske regissør Jörg Buttgereit er en av forlagets mange utgivelser.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 4 2000 Bestill nummeret



Relatert

Ingen relaterte saker.


Fra siste Z

Bølger og demoner – naturkrefter i norsk film

De fleste vil enes om at den norske naturen har en sentral plass i den norske folkesjelen. Vi bor tett på den – selv urbane mennesker som bor midt i en av våre få storbyer, har kort vei til store naturområder. Men hvilken plass har den i norsk film? | kun utdrag

Stakkars Oslo

Forfall, betong og voksesmerter i hovedstaden. Einar Aarvig får hjelp av en regissør og en kunsthistoriker til å forstå Oslo i februar 1990 og i dag. | kun utdrag

Stedene snakker: Et knippe filmanbefalinger

I det følgende har jeg plukket ut et lite knippe filmer som på hvert sitt vis benytter omgivelsene til å omslutte tilskueren i stemningstablåer, eller til å kommentere filmenes underliggende problemstillinger – enten gjennom natur, arkitektur eller andre romlige utsnitt. | kun utdrag


Fra arkivet

Kunsten å tenke negativt. Tittelsekvensen

Z #1 2015: Steppenwolfs «The Pusher» i Kunsten å tenke negativt (Breien, 2006)

Drømmen om Europa – Audrey Hepburn på vift i Roma og Paris

Z #2 2012: Hollywoods bilde av Roma og Paris forteller mye om amerikaneres ambivalente forhold til Europa. Men aller mest om amerikaneres forhold til seg selv.

Portugisisk film, sa du?

Z #2 2018: Tretten innganger til en ukjent cinematisk gullalder. | kun utdrag