Virkelighetsbilder – en viktig del av norsk filmhistorie dokumentert
Nå er også den norske dokumentarfilmhistorien beskrevet. De to filmforskerne Sara Brinch og Gunnar Iversen ved Universitetet i Trondheim har skrevet boka ‘Virkelighetsbilder – norsk dokumentarfilm gjennom hundre år’, som ble utgitt på Universitetsforlaget i høst. Mye interessant stoff, særlig i den historiske biten, mener Zs anmelder.
TweetRelatert
Fra Jidai-geki til Pinku-Eiga – et kort riss av japansk filmhistorie
Z #4 2008: Les hele Gunnar Iversens artikkel om japansk filmhistorie her på nettet.
Tegnende, avkappa og uavhengige hender: Litt japansk filmhistorie
Blogg: Internettverdenskrise og nettnerdens rødmefylte neseblod: Årets filmfaglige seminar i Filmens Hus, «Fokus Japan», i regi av Filmklubbforbundet i samarbeid med UiO og Norsk filmkritikerlag, starta med en komisk audiovisualisering av globale problemstillinger og kulturspesifikke særegenheter.
Vinduer mot verden – norsk dokumentar anno 2008
Z #3 2008: [Gunnar Iversen er professor i filmvitenskap ved NTNU. Han har skrevet boken Virkelighetsbilder – [...]
Fra siste Z
Vill vest-fest på femmern
Alt var bedre før? Det er bare delvis sant og hverken klokt tenkt eller uttrykt. | kun utdrag
Sex, løgn og amoral
Jeg hadde mine formative år under den amerikanske filmens andre gullalder. Men det er særlig to filmer som formet måten jeg ser film på: Den ene fransk, den andre britisk. | kun utdrag
Fra arkivet
Virkeligheten er et annet sted
Siste Z: Aldersgrenser, tilgjengelighet og frekvens er utvilsomt det som skiller min filmoppvekst mest fra mine tre sønners. De så film omtrent daglig fra de var helt små, og opparbeidet seg en intuitiv forståelse for sjanger som jeg selv måtte jobbe hardt og bruke mange år for å tilegne meg. | kun utdrag
Men Rocambole var ikke død
Z #4 1991: Sitatet i overskriften er tittelen på en kriminalroman skrevet av Øvre Richter Frich. Hva slags [...] | kun utdrag
Framveksten av den sørkoreanske blockbusteren og de globale auteurene
Z #2 2023: Fra streng sensur til en ledende filmnasjon: Hva skjedde i sørkoreansk film som gjorde at de fikk et stort publikum både i hjemlandet, og over hele verden? | kun utdrag