Twin Peaks – ti år etter
The owls are not what they seem.
TweetRelatert
Ingen relaterte saker.
Fra siste Z
![](http://znett.com/wp-content/uploads/2024/06/hovedbilde-1.jpg)
Hva er folk horror?
Med den såkalt «opphøyde» skrekkfilmen, som Midsommar, er folk horror igjen i vinden. Men hva er egentlig folk horror, og hvor har veien gått fra britisk 70-tallsskrekkfilm fram til i dag? | kun utdrag
![](http://znett.com/wp-content/uploads/2024/06/hovedbilde-2.jpg)
Smittende paranoia: Nokon kjem til å kome og It Comes at Night
Kan redselen for inntrengeren være verre enn inntrengeren? | kun utdrag
![](http://znett.com/wp-content/uploads/2024/06/hovedbilde-3.jpg)
Nasty girls i skrekkfilm
Hvordan kan en feministisk filmviter få glede av skrekkfilm? En reise inn i hva skrekkfilmen egentlig kan gi oss, og inn i hva vi ser og ikke ser i Prano Bailey-Bonds Censor. | kun utdrag
Fra arkivet
![](http://znett.com/wp-content/uploads/2007/02/LOSThovedbilde.jpg)
Lost og det mytiske
Z #1 2007: Selv om de mange individuelle historiene i tv-serien Lost trekker i forskjellige retninger, så er rammefortellingen bygget på en enhetlig mal: En gruppe mennesker er fanget på en ukjent øy, full av farer og hemmeligheter. Serien peker slik til litterære klassikere som Robinson Crusoe og Den hemmelighetsfulle øya, så vel som tv-suksesser som Gilligan’s Island og Fantasy Island.
![](http://znett.com/wp-content/uploads/2019/03/hovedbilde-3.jpg)
Virkelighetens vegger. Om Barton Fink
Z #1 2019: Jeg er glad i filmfortellinger. Jeg er opptatt av speilbilder av virkeligheter. Jeg vil se mennesket i fortellingen, som en representant for menneskelighet. | kun utdrag
![](http://znett.com/wp-content/uploads/2010/04/hovedbilde52_21.jpg)
Werner Herzog i virkelighetens grenseland
Z #2 2010: Werner Herzogs blendende vakre The Wild Blue Yonder kan hjelpe oss å finne vår tids grenseoppgang mellom fiksjon og dokumentar. | kun utdrag