Afroamerikansk film fra Jesus til Beyoncé

Foxy Brown, John Hill 1974 Foxy Brown, John Hill 1974

 

Helgen 7. og 8. oktober er Z medarrangør for et seminar om afroamerikansk film i Filmens hus i Oslo. Som forelesere har vi blant annet invitert Jaqueline Stewart og Mia Mask, to av verdens ledende eksperter på området. Her er en liten guide til seminaret og den afroamerikanske filmen.

Det finnes mange historier å fortelle. Men bare noen som blir fortalt. Eller sett og hørt. I dokumentarfilmen I Am Not Your Negro forteller forfatteren James Baldwin om hvordan han som liten elsket å gå på kino sammen med moren sin. De så westernfilmer. Han identifiserte seg med – og heiet på – John Wayne som meiet ned indianerne. Det var først seinere han begynte å tenke på at det kanskje var indianerne han burde ha identifisert seg med …

Høstens seminar vil gi en både historisk og aktuell introduksjon til afroamerikansk film. Afroamerikanske («Black American» eller «African-American)» filmskapere har faktisk laget film siden stumfilmtiden, men filmene deres har vært marginaliserte. De fleste tidlige filmer av afroamerikanske filmskapere ble nesten bare vist for et farget publikum, såkalte rasefilmer («race films»). Jacqueline Stewart fra Universitetet i Chicago vil redegjøre for dette fenomenet, i et innlegg hun har valgt å kalle: «Spencer Williams and the Comic History of Race Movies». Vi viser en film man trodde var tapt for alltid, til det dukket opp en kopi på et lager i Texas på 1980-tallet: Spencer Williams The Blood of Jesus fra 1941.

Før jeg nevner så mye mer om samfunnsengasjement, er det bare å si at heller ikke filmestetikken er lagt på hylla her. Julie Dash sin indieklassiker Daughters of the Dust fra 1991 står trygt på egne bein: En film som filmestetisk er inspirert av The Blood of Jesus, og som igjen inspirerte Beyoncé til å lage sin Lemonade-film … Og alle vet vel hvilken innflytelse en film som Foxy Brown har hatt på Tarantino, ikke minst på hans film Jackie Brown.

Blood of Jesus, Spencer Williams 1941. Foto: Kino Lorber Blood of Jesus, Spencer Williams 1941. Foto: Kino Lorber

 

The Blood of Jesus er en film med dype røtter i sørstatskultur og religion, fylt av nydelige gospelsanger. Den handler om en kvinne som blir fristet av djevelen, og er et skikkelig indieprosjekt, spilt inn for 5000 $, med amatørskuespillere i hovedrollene. Uttrykket er selvfølgelig litt preget av budsjettet, men filmkritikeren J. Hoberman i Village Voice har kalt filmen “a masterpiece of folk cinema that has scarcely lost its power to astonish.” Og bildeestetikken i filmen skal ha inspirert senere filmskapere som Spike Lee og Julie Dash (som nevnt viser vi hennes Daughters of the Dust også). En viktig film i amerikansk filmhistorie, og for å få innblikk i andre aspekter av denne historien – og fortellinger i den – enn de vi har.

Ovennevnte James Baldwin var ikke spesielt begeistret verken for blaxploition- eller sexploitation-film som dukket opp I løpet av 1970-tallet. Andre har sett disse filmene som døråpnere for afroamerikanske regissører, perspektiver og filmstjerner. De var i en periode en viktig del av afroamerikansk film og nådde et langt bredere publikum enn tidligere “race films”. Mia Mask fra Vassar College vil i et av sine innlegg se på svart humor og «racial parody» i filmene Foxy Brown (John Hill, 1974), Hollywood Shuffle (Robert Townsend, 1987) og Bamboozled (Spike Lee, 2000). Til innlegget vises sexploitation-filmen Foxy Brown med Pam Grier i hovedrollen. Mia Mask vil også snakke om skrekkfilmgenren, og representasjon av rase i den. Som eksempel vises Jordan Peeles årsferske skrekkfilm Get Out fra 2017.

L. A. Rebellion var en gruppe unge afroamerikanske filmskapere utdannet ved filmskolen på UCLA – med opprør mot Hollywood-konvensjoner og kamp for sosial endring som målsetting. De regnes som aktive fra slutten av 60-tallet til slutten av 80-tallet. I Jacqueline Stewarts andre innlegg vil hun snakke om «L. A. Rebellion: Cinema and Social Change».

Daughters of the Dust, Julie Dash 1991 Daughters of the Dust, Julie Dash 1991

 

Seminaret vil også gjøre et streif innom mengden av gode afroamerikanske tv-serier fra de siste årene. Jon Inge Faldalen fra Universitetet i Oslo vil presentere serien Atlanta som et eksempel på dette.

Med seminaret ønsker vi å belyse afroamerikansk film, men i tillegg å gi en innføring som kan bidra til å sette lys på generelle problemer rundt «rase»-problematikk og en videre forståelse av begrepet ytringsfrihet. Film, også som underholdning, er alltid mer enn underholdning. Som også litteraturen er. Den nigerianske forfatteren Chimamanda Ngozi Adichie har et flott foredrag på TED der hun snakker om «The Danger of a Single Story». Som liten elsket hun bøker, men alt hun leste var britiske bøker. Så når hun som ung selv begynte å skrive, skrev hun fortellinger om hvite personer, som gledet seg når det var sol (eh, egentlig ikke noe problem når man bor i Nigeria), snakket masse om været (det samme), og var veldig glade i ingefærøl (som hun ikke visste hva var). Hun kom ikke på at fortellingene hun kunne skrive kunne handle om slike som henne, eller ha relevans til livet i Nigeria. Et poeng som er stort og viktig, og som gjelder for alle de fortellingene vi alle vokser opp og inn i.

Seminaret arrangeres av filmklubbforbundet, i samarbeid med Z, Norsk filmkritikerlag og Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO. Det er støttet av NFI og Fritt Ord.

Info om innlederne:
Jacqueline Stewart
Mia Mask
Intervju med Jacqueline Stewart her.

Info om filmene:
Blood of Jesus
Foxy Brown
Daughters of the Dust
Get Out

Program og påmelding til seminaret finner du her.


NB: The Blood of Jesus er ellers utgitt som del av et monumentalt BluRay boks sett med restaurerte afroamerikanske filmer: Pioneers of African-American Cinema.  (En samling vår foreleser Jacqueline Stewart er medkurator av). Martin Scorsese sier om denne unike samlingen:  “This very special collection illuminates one of the most fascinating and unjustly neglected corners of American movie history.”



Din kommentar


Relatert

Afroamerikansk film som motstandsdiskurs

Blogg: Ukas Z-blogger deler av sin kunnskap fra filmklubbforbundet og Z's seminar om afroamerikansk film i Filmens hus 7. og 8. oktober.

Begjærets dunkle mål: Moonlight

Blogg: Forbudt kjærlighet i måneskinn. En ung, forvirret mann på identitetssøken, i møte med omsorgssvikt og banal ondskap. Glimt av havet, bølgenes pulserende kraft som kan oppsluke sorg eller frigjøre begjær. Slike inntrykk sitter man igjen med etter den skjellsettende filmatiske opplevelsen som er Moonlight.

Digitalt på Oslo filmfestival

Blogg: I filmen Side by Side forsøker skuespilleren Keanu Reeves og regissør Christopher Kenneally å finne ut hva den amerikanske filmbransjen mener om fordeler og ulemper ved analoge og digitale filmformater.


Fra siste Z

Kvinner som ser

Andrea Arnolds filmer skaper nye rom for kvinners blikk - og for hvordan sex kan skildres på film. | kun utdrag

Maskulin heimstaddikting

Shane Meadows’ selvbiografiske Midlands-filmer.

Rulle med Rob og Steve

Fest sikkerhetsbeltet! I The Trip blandes humor, lokal mat, vennskap, litteratur, kunst og intertekstualitet sammen på de mest elegante og uventede måter. | kun utdrag


Fra arkivet

Ute av skapet – den nye skeive filmen

Z #2 2009: Zs liste over 10 essensielle skeive filmer, fra 1931 til 2005, som burde befinne seg i ethvert filmbibliotek, skeivt eller ikke, med respekt for seg selv.

Liten lærebok om perspektiver

Z #3 1993: For å gjenskape et objekts eller et roms dybde-dimensjon benytter vi oss av et lineært [...] | kun utdrag

The Big Casino. Kreft og kreftfrykt i The Sopranos

Z #1 2007: I The Sopranos er ingenting farligere enn ufordøyd agita.