NRKs nye filmprogram

Filmbonanza kommer til å være et aktualitetsprogram med en rød tråd og reportasjer, sier Vegard Larsen.

De fem siste årene har Larsen vært filmkritiker i Dagbladet, der han har dekket film. Nå debuterer han som programleder.

NRK har ikke hatt et eget filmprogram på TV siden Filmplaneten. Den nye filmprogrammet blir annerledes.

Filmplaneten #1 var et rent magasinprogram, som hovedsakelig tok for seg toneangivende begivenheter i filmhistorien – og så vidt jeg husker, hovedsaklig den amerikanske. Filmplaneten #2 var et mer forklarende program, skodd over samme lest som Typisk Norsk. Det nye filmprogrammet kommer til å være et aktualitetsprogram med en rød tråd og reportasjer. Mitt mål har hele tiden vært at programmet skal fange essensen av «filmsamtalen», den gode samtalen du har med en kompis rett etter at dere har sett en film sammen. Slik sett kan en film som Ridley Scotts Robin Hood føre oss til Mel Brooks filmografi, eller til norske Brian Helgeland i Hollywood. Vi har som mål å fokusere på de mest interessante, aktuelle filmene. I tillegg til norsk og internasjonal film kommer vi også til å fokusere på tv-drama, en sjanger det er vanskelig å komme bort i fra i dag, da grensene mellom tv-drama og film viskes mer og mer ut.  

– Jeg tror også det er viktig med spennende møter med sterke filmpersonligheter. Jeg skulle for eksempel gjerne møtt Tilda Swinton på hennes gård i det skotske høylandet, Abbas Kiarostami på et filmsett i Iran, eller Bent Hamer på en kafé i Oslo, legger han til.   

Han mener det er på viktig at NRK får et nytt filmprogram.

– Enhver TV-kanal med ønske om å bli anerkjent som en seriøs kulturformidler bør ha et filmprogram. Jeg våger å påstå at det er få kunstformer som fanger et så bredt publikum som film, derfor er det også viktig at film blir dissekert, hyllet, omtalt, belyst og diskutert.

Larsen pleide også å se på NRKs tidligere filmprogrammer.

Filmmagasinet ble tatt av i 1993 og da var jeg 12 år gammel, så jeg husker Pål Bang Hansen best som ekspertkommentator og filmjournalist i NRKs andre kulturprogram. Det meste jeg har sett av Filmmagasinet har jeg sett i ettertid. Filmplaneten, ledet av Mikael Olsen Lerøen, fulgte jeg ganske tett.  Men det filmprogrammet jeg har sett mest på, er det svenske Filmkrönikan.

Du har tidligere uttalt at: «film er best på TV». Hvorfor mener du det?

Jeg har vel sagt at den beste arena for filmjournalistikk, er TV, da det alltid er en fordel å kunne vise bilder og spille lyd, når man snakker om film. Den beste arena for å se og oppleve film i sin helhet, er, og kommer alltid til å være, kinematografen.

 Programmet får premiere til høsten.



Ingen kommentarer

Din kommentar


Relatert

Ingen relaterte saker.


Fra siste Z

Transfilmens mange ansikter

Hva er transfilm? Et innblikk i transfilmens mange uttrykk. | kun utdrag

Ekstatiske overganger – transkjønnede sansninger i The Matrix

Lana og Lilly Wachowskis The Matrix er et av nøkkelverkene i nyere filmhistorie, og den mest innflytelsesrike filmen skapt av transpersoner. I denne teksten utforskes filmen som et gjennombrudd for en ny type transestetikk, og som en film som utfordrer våre binære forestillinger om kjønnsidentitet. | kun utdrag

Se! Berøre! – Om bilder av skimrende og overskridende transpornobegjær

Kulturen vår har strikse forestillinger om det mannlige og det kvinnelige, og vi har også fastlåste forestillinger om hva det å være transkjønnet innebærer. Kan transpornoen åpne opp for alternative forestillinger, om kjønn og kjønnsroller, identitet og transseksuelt begjær? | kun utdrag


Fra arkivet

To Be or Not to Be: Traumer, vold og screwballkomedie

Z #2 2017: Hva kan man le av? Den amerikanske Hollywood-komedien To Be or Not to Be – med handlingen lagt til et naziokkupert Polen - fikk hard medfart da den kom i 1942, men regnes nå som en satirisk komedieklassiker. | kun utdrag

Norsk film sett utenfra

Z #4 2010: Z har bedt to europeiske festivalledere, en redaktør og forfatter samt sjefen for Lincoln Centers filmseksjone i New York om å velge sine favoritter fra den norske filmhistorien. | kun utdrag

Warren Sonbert: Eksperimenter i strukturell montasje

Z #3 1987: Den amerikanske eksperimentfilmskaperen Warren Sonbert gjestet Cinemateket i sommer. Jon Iversen [...] | kun utdrag