Z nr.1-1991

Z nr. 1 1991

Bestill nummeret

Z nr. 1 1991


Havet stiger: Apokalypse nå – igjen?

Oddvar Einarsons film er en poetisk og vakker undergangsvisjon, men gir forventninger om et budskap som aldri kommer. Dermed blir den kanskje mer interessant som prosess enn som ferdig verk? | kun utdrag

Magiske svampe

Martin Asphaugs andre spillefilm blir godt mottatt av vår anmelder. Den fantasifulle historien er godt tatt vare på både av skuespillere og de filmteknisk ansvarlige, konkluderer hun. | kun utdrag

Egede Nissen Filmsbyraa A/S

Søstrene Aud, Ada og Gerd Egede-Nissen dannet i 1917 sitt eget filmproduksjonsselskap. Med norske penger bygget de opp et filmstudio i Berlin og produserte en rekke filmer mellom 1917 og 1920. Aud gikk videre til en karriere som stor filmstjerne i Tyskland. I dag er Egede Nissen Filmsbyraa et [...] | kun utdrag

Uavklart smykketyveri

Anja Breiens Smykketyven er en komplisert film. Den krever en stor grad av meddiktning hos tilskueren som må fylle filmens hull med vagt antydede sammenhenger og egne menneskelige erfaringer. Noe som kanskje forklarer filmens problemer med å nå fram til kinopublikum. Den bør faktisk sees flere [...] | kun utdrag

«Eraserhead» revisited

David Lynch er blitt stjerneregissør i megaklassen etter Cannes-suksessen med Wild at Heart og den omdiskuterte fjernsynsserien Twin Peaks. Temaene i Lynchs seneste filmer finnes nesten alle i gjennombruddsfilmen Eraserhead fra 1977. Gjensyn anbefales! | kun utdrag

Der originalen og klisjén møtes – Gjenkjennelsen i Twin Peaks

Er det mulig å være nyskapende innenfor en så forslitt genre som «såpeopera». David Lynch og Mark Frosts TV-serie Twin Peaks gjør det aktuelt å reise spørsmålet. Artikkelforfatteren er på leting i grenselandet mellom det banale og det originale. | kun utdrag

Teoretiker til siste åndedrag? – Et bidrag til debatten om filmvurdering

En teoretisk overbygning kan ikke erstatte, bare supplere, den subjektive filmvurderingen, hevder artikkelforfatteren bl.a. i denne kommentaren til Gunnar Hall Jensens artikkel om filmvurdering i Z nr. 2 1990. | kun utdrag

Filmen og kvaliteten

Flerkino-sentrene gir daglig konkrete uttrykk for kløften mellom kvalitets- og underhldningsfilm. I de små salene finner vi stort sett cineaster fordypet i filmer som Landskap i tåke eller Distant Voices Still Lives. Stemningen er tilnærmet sakral, og hver filmrute finleses. Vegg i vegg lever [...] | kun utdrag