Z Blogg

Fra Jidai-geki til Pinku-eiga – et kort riss av japansk filmhistorie

Z #3 2002: Fra Z nr. 3 2002, z nr. 80 Da den norske journalisten Theodor Findahl besøkte Japan i 1934 var filmindustrien et av de områder ved det eksotiske keiserriket som fascinerte ham. Ikke minst rapporterte han om dobbeltheten som preget filmproduksjonen, og dermed også det japanske publikums smak. På den ene siden de historiske sverdfilmene, og […]

» Les hele innlegget

_

8 regissører om nedleggelsen av Norsk Film

Z #1 2001: Z har spurt 8 norske regissører om deres syn på nedleggelsen. Blant de som reagerer sterkt og negativt på avgjørelsen er norsk films nestor Arne Skouen. I 1949 gav selskapet ham sjansen til å lage filmen Gategutter som siden er blitt en klassiker. Likevel ser det ut til at filmfolk tar nedleggelsen av selskapet med […]

» Les hele innlegget

_

Tre enigmaer av Joachim Trier

Z #3 2003: Norskdanske Joachim Triers tre kortfilmer fra tiden ved National Film & Television School i London viser en sikker formbevissthet, et skarpt øye for iscenesettelse og en særdeles godt utviklet personlig stemme.

» Les hele innlegget

_

Modan raifu – den sene japanske stumfilmen og modernitet

Z #3 2002: Japan er eksotisk. Landet fremstår for den vestlige betrakteren som den geografisk og kulturelt «ytterste» nasjonen, hvor skrift, historie og sosial omgang i høyest grad virker ugjennomtrengelig. I motsetning til mange andre land med andre kulturer, kan man ikke tilskrive Japans eksotisme en primitiv posisjon på en utviklingsskala, siden Japan økonomisk, teknologisk og sosialt på […]

» Les hele innlegget

_

Pornodokumentaren – Familieunderholdning eller kvinnekamp?

Z #4 2000: De utallige fjernsynsstasjonenes umettelige behov for programmer har ført til en eksplosiv vekst i verdens dokumentarfilmproduksjon. En hyggelig sideeffekt er at en god del av disse filmene blir så bra at de også finner veien til filmfestivaler, ja noen kommer endog opp på vanlig kino. Både kortfilmfestivalen i Grimstad, Bergen internasjonale filmfestival og Oslo filmfestival […]

» Les hele innlegget

_

Norsk kortfilm – et historisk blikk

Z #3 2003: Artikkelforfatteren holder på med en bok som skal omhandle norsk filmhistorie etter at Sigurd Evensmo skrev sitt berømte standardverk Det store Tivoli i 1967. Kortfilmen er en viktig del av denne historien og i det følgende får vi innblikk i nyere tids norske kortfilmhistorie.

» Les hele innlegget

_

Samuraiene lagt til hvile – japansk film gjennom det siste tiåret

Z #3 2002: Japansk film er en rik skattekiste. Ikke bare er dette en av verdens fremste filmnasjoner i antall titler. Landet har også en fimtradisjon av store navn og stadig nye generasjoner regissører som har evnet å revitalisere mediet. Under studioenes storhetstid, fra lydfilmen ble introdusert og frem til rundt 1960, produserte Japan rundt 500 filmer i […]

» Les hele innlegget

_

Kun for ingens øyne? – Spørsmål om sex og norsk filmsensur

Z #4 2000: «Juridisk sett er dette komplisert, det er forskjellige lover og regler. Det er egentlig ikke kommet noen endringer i filmloven, altså lov om film og videogram, når det gjelder sex, og den har kun et forbudskriterium – det å krenkje sømd, det å krenke bluferdighet – eller hvordan man nå skal oversette det? Det er […]

» Les hele innlegget

_

Eyes Wide Shut – Ears wide open? Om å se med ørene

Z #2 2003: Alle vet at musikken er en integrert del av filmen, og dens fremste oppgave er å skape følelser. Helt siden Easy Rider (1966) har også poplåter blitt integrert i filmmusikk og dermed ofte bidratt til å høyne filmens kommersielle suksess. Poplåter fungerer på flere plan, ikke bare kan de underbygge filmens hovedtema, de kan også […]

» Les hele innlegget

_

Den okkulte Kurosawa

Z #3 2002: En ny Kurosawa har våknet i øst. Den japanske regissør Kiyoshi Kurosawas thriller-mutasjoner sprenger sjangergrensene med filmspråklige grep lånt fra kunstfilmen.

» Les hele innlegget

_

Hard core circus or Deep Throat on thin ice in Norway

Z #4 2000: When in the fall of 1998 bookers for two theatres in Bergen and Oslo, Norway, began to draw up bold plans for a loosely coordinated sex-in-cinema series set to include hard-core porno classics, Deep Throat and Behind the Green Door, they did so with some apprehension and much debate among themselves. Their nervousness was not […]

» Les hele innlegget

_

«Filmmusikk er en intuitiv prosess mer enn en logisk». Intervju med Kaada

Z #2 2003: Musikeren og komponisten John Erik Kaada, eller bare Kaada, har i løpet av det siste året blitt Norges mest etterspurte og nyskapende filmmusikkomponist. Kaada har også gitt ut den kritikerroste soloplata Thank you for giving me your valuable time, han spiller i bandet Chloroform og lagde i tillegg musikken til tre norske filmer i 2002: […]

» Les hele innlegget

_

Med ørkenvind i seilene

Z #3 2002: Utenfor Japans landegrenser er ikke Studio Ghibli et navn som foreløpig vekker særlig stor gjenkjennelse. Tegnefilmstudioet, som har eksistert siden 1985, er likevel hjem for verdens kanskje ypperste utøvere av denne særegne kunstarten.

» Les hele innlegget

_

Puzzy power?

Z #4 2000: Jeg tilhører den generasjonen kvinner som ble like sjokkerte hver gang vi oppdaget at kjærestene eller mennene våre leste pornoblader. De første gangene var reaksjonene like (latterlig) indignerte som da jentene i den danske novellefilmen Fede tider oppdager at guttene i 70-tallskollektivet gjemmer pornobladene på utedoen.

» Les hele innlegget

_

Groovy fascisme: Filmmusikk som bærer av ideologisk retorikk, eksemplifisert i Dirty Harry

Z #2 2003: Filmen Dirty Harry med Clint Eastwood i hovedrollen ble en stor suksess da den kom ut i 1971, men den er antagligvis like beryktet som den er berømt. Av mange filmkritikere og -vitere har den blitt avfeid som fascistoid underholdning, mens andre igjen omfavner filmens nyskapende dramaturgiske og cineastiske grep. I løpet av 90-tallet fik […]

» Les hele innlegget

_

Pulverisert av lyset – om Egil Haraldsens filmplakater

Z #2 2002: Det måtte begynne med et spørsmål. "Men hva er egentlig en filmplakat?"

» Les hele innlegget

_

Kvinnene som ser rødt

Z #1 1999: Hvordan kan man påstå at det finnes noe positivt i amerikanske lavbudsjettsfilmer, hvor handlingen er fokusert på kvinner som blir voldtatt og hevner seg? Faktisk gir rape-revenge-filmer oss heltinner som er så tøffe og benhårde at vi bare må like dem, mener Tonje Hardersen.

» Les hele innlegget

_

Synkronitet av musikk og bilde

Z #2 2003: The Simpsons er en amerikansk satirisk tegnefilmserie som har etablert seg som et av de mest populære TV-showene i løpet av hele 90-tallet og inn i det nye årtusenet.

» Les hele innlegget

_

Alene mot alt – et møte med Egil Haraldsen

Z #2 2002: Jeg står i et stort atelier midt i Oslo sentrum. Døren stod på gløtt så jeg slapp meg inn selv. Egil prater i telefonen mens han vandrer rastløst fra maskin til maskin. Egil jobber. Noe haster. Det pleier å gjøre det i denne bransjen.

» Les hele innlegget

_

Lydia Lunch

Z #1 1999: Intet temanummer om aggressive kvinner er komplett uten et intervju med den som har skreket kraftigst opp alle i to tiår, Lydia Lunch. Kjell Runar Jenssen møtte multi-kunstneren Lunch i forbindelse med hennes «spoken word»- opptreden på Oslo-klubben Mars i høst.

» Les hele innlegget

_

Side 62 of 63« Første...102030...5960616263