Z Blogg
25. februar 2005
Av Eskil Vogt
Z #1 2005: Noen ganger gjør en film sterkt inntrykk uten at du helt kan forklare hvorfor. Filmens bilder og stemninger resonnerer i deg lenge etter at du har forlatt kinosalen, men du kan ikke helt sette fingeren på hvorfor akkurat denne filmen har en så sterk effekt. Ingenting du sier yter filmopplevelsen rettferdighet, og av en eller […]
» Les hele innlegget
_
25. februar 2005
Av Gunnar Iversen
Z #3 1988: Den norske filmhistorien er ennå i stor grad uskrevet. Gjennom en serie artikler i Z gjør filmforskeren Gunnar Iversen et forsøk på å belyse noen punkter i denne historien. Denne gang presenterer han den danske filmregissøren Carl Th. Dreyers «norske» filmer: Prästänkan som ble innspilt i Norge og Glomdalsbruden som var norskprodusert. Tidligere publisert i […]
» Les hele innlegget
_
25. februar 2005
Av Geir Friestad
Z #1 2005: Alle har en favorittfilm, eller i det minste et sett med filmer man holder av mer enn andre. I alle fall så lenge man anser kunstformen som noe mer enn bare tidsfordriv og underholdning, hvilket vel i praksis burde omfatte alle som leser denne artikkelen. Folk som avfeier film som enkelt tidsfordriv leser neppe filmtidsskrifter, […]
» Les hele innlegget
_
25. februar 2005
Av Kalle Løchen
Z #2 1985: Robert Bresson presenterte ved Cannes-festivalen 1983 sin trettende film på 40 år med L’Argent. For denne filmen ble han belønnet med «Grand Prix du cinéma de création», en markering av at den nå 77-årige Bresson har befestet sin posisjon som en av filmhistoriens mest prinsippfaste og egenartede filmskapere.
» Les hele innlegget
_
25. februar 2005
Av Dag Sødtholt
Z #1 2005: Kalle Løchen intervjues av Dag Sødtholt
» Les hele innlegget
_
25. februar 2005
Av Jan Rustad og Trond Olav Svendsen
Z #2 1985: Peter Greenaway er en særpreget film- og billedkunstner. Sitt internasjonale gjennombrudd som filmregissør fikk han for et par år siden med filmen Tegnerens kontrakt. I en artikkel i et tidligere nummer av Z («Hinisides meningens tyranni» nr. 3/87) har Gunnar Iversen skrevet om denne og andre av regissørens filmer, og vi følger herved opp med […]
» Les hele innlegget
_
25. februar 2005
Av Dag Sødtholt
Z #1 2005: Min opplevelse av Steven Soderberghs film Solaris strekker seg over fem visninger av filmen tidlig i 2003. Jeg skal bruke disse fem møtene til å reflektere over filmopplevelsen, og film generelt. Ikke minst skal jeg forsøke å gjengi hvordan opplevelsen forandret og utdypet seg i takt med hvert møte. Dette er langt fra noen vitenskapelig […]
» Les hele innlegget
_
25. februar 2005
Av Øivind Hanche
Z #2 1985: Wim Wenders har i en årrekke hørt med blant de ledende regissører innenfor den nye tyske filmen. Med førsteprisen på fjorårets Cannes-festival for filmen Paris, Texas har han også slått igjennom overfor det internasjonale massepublikum. Alt tar sin tid. I denne artikkelen ser Øivind Hanche litt nærmere på den historiske bakgrunnen for Wenders’ filmproduksjon og […]
» Les hele innlegget
_
25. februar 2005
Av Dag Sødtholt
Z #1 2005: Z kunne ikke la sjansen gå fra seg til å intervjue David Bordwell da han besøkte Norge i fjor høst, i forbindelse med Norsk filmklubbforbunds filmfaglige seminar om stil i film.
» Les hele innlegget
_
25. februar 2005
Av Richard Alm
Z #1 1989: I denne montasjen anmeldes Constantin Costa-Gavras’ film Forrådt. Artikkelforfatteren benytter samtidig anledningen til å si ett og annet om situasjonen for den hjemlige filmkulturen.
» Les hele innlegget
_
25. februar 2005
Av Øystein Hauge
Z #1 1989: Spillet utgjør en viktig del av filmens form og griper oss både som handling, opplevelse og mening. Vi engasjerer oss i konvensjoner med hovedpersonen i en realistisk underholdningsfilm elelr forholder oss kritisk til typene i et abstrakt filmeksperiment. I dette perspektivet blir alle filmskuespillere figurer i et iscenesatt landskap, på linje med rekvisitter og dekor. […]
» Les hele innlegget
_
25. februar 2005
Av Gunnar Iversen
Z #1 1989: Den norske filmhistorien er ennå i stor grad uskrevet. Gjennom en serie artikler i Z gjør filmforskeren Gunnar Iversen et forsøk på å belyse noen punkter i denne historien. Denne gang presenterer han regissøren Edith Carlmars film Døden er et kjærtegn. Tidligere publisert i samme serie er artikler om Arild Brinchmann (Z nr. 3/87), Pål […]
» Les hele innlegget
_
24. februar 2005
Av Tytti Soila
Z #2 1987: Tytti Soila er lærer og forsker i filmvitenskap ved Stockholms Universitet. For tiden forsker hun i kvinnebilder i svensk trettitallsfilm. Ved sien av dette er hun en aktiv essayist og har publisert en rekke artikler i nordiske filmtidsskrifter.
» Les hele innlegget
_
24. februar 2005
Av Elsa Brita Marcussen
Z #1 1990: Nederlenderne har latt amerikanske filmeksperter gå løs på sin filmhistoriske arv. Resultatet er blitt Netherlandscapes, en filmserie og en bok som speiler landets filmhistorie fra de første stumfilmer og fram til i dag.
» Les hele innlegget
_
24. februar 2005
Av Ingrid Wiese
Z #2 1987: Wim Wenders har i en årrekke markert seg som en personlig og original eksponent for den moderne tyske filmen. Nå er han igjen aktuell med Himmelen over Berlin som han vant regiprisen for under siste Cannesfestival. Her uttaler Wenders seg om noen av sine arbeidsmetoder, og kommer bl.a. inn på filmen Tokyo-Ga, som foreløpig ikke […]
» Les hele innlegget
_
24. februar 2005
Av Jon Iversen
Z #1 1990: Den danske filmregissøren Nils Malmros er mest kjent for sine filmer om barn og ungdom. Filmer som har vært trendsettere innenfor dansk filmkultur i nærmere 20 år. Hans seneste film Århus by Night handler om en debuterende filmregissør – men barndommens rike er aldri langt unna i denne filmen heller. Z opplevde Malmros under Norsk […]
» Les hele innlegget
_
24. februar 2005
Av Øivind Hanche
Z #3 1991: For tredje år på rad inviterte kortfilmfestivalen en utenlandsk filmekspert til å vurdere de nye norske kortfilmene. Vi gjengir her noen av den polske filmskaper og filmlærer Grzegorz Krolikiewicz’s synspunkter på norsk kortfilm.
» Les hele innlegget
_
24. februar 2005
Av Bjørn Sverre Kristensen
Z #4 1989: Filmmusikken fremstår ofte som en skjult komponent i filmuttrykket. Artikkelforfatteren diskuterer noen sider ved filmmusikkens funksjon, ser litt på filmmusikkens historie og belyser temaet med eksempler fra eldre og nyere filmer.
» Les hele innlegget
_
24. februar 2005
Av Gunnar Iversen
Z #3 1991: Det ulykkelige og ensomme mennesket. Den seksuelle avvikeren som blir en fare for sine omgivelser. Dette er temaer i Arne Skouens svarteste film, Det brenner i natt! fra 1955. Artikkelforfatteren har sett nærmere på en norsk film som langtfra har mistet sin aktualitet.
» Les hele innlegget
_
24. februar 2005
Av Eval Otterstad
Z #4 1989: Med nærmest eksplosjonsartet kraft slo musikkvideoen tidlig på 80-tallet gjennom som presentasjonsform for pop- og rockemusikk i TV-kanaler over hele verden. Etterhvert har dens fortellemåte og formspråk fått stor innflytelse på annen TV-formidling og på kinofilmspråket. Musikkvideoen vekker ikke like udelt begeistring ved 10-årets slutt. Likevel vil ettertiden sannsynligvis betrakte den som 80-årenes film- og […]
» Les hele innlegget
_