Z Blogg

Det mørke speilet – Edith Carlmar og ‘Døden er et kjærtegn’

Z #1 1989: Den norske filmhistorien er ennå i stor grad uskrevet. Gjennom en serie artikler i Z gjør filmforskeren Gunnar Iversen et forsøk på å belyse noen punkter i denne historien. Denne gang presenterer han regissøren Edith Carlmars film Døden er et kjærtegn. Tidligere publisert i samme serie er artikler om Arild Brinchmann (Z nr. 3/87), Pål […]

» Les hele innlegget

_

Omkring skyggen av Emma

Z #4 1988: Artikkelforfatteren utroper Søren Krogh-Jacobsens film Skyggen av Emma til årets beste og et forbilde i nordisk filmsammenheng.

» Les hele innlegget

_

Erik Borge og filmen – Et portrett av en filmveteran samt en analyse av ‘Trost i taklampa’

Z #4 1988: Erik Borge, filmregissør, filmprodusent og direktør i Norsk Film A/S gjennom 18 år har spilt en nøkkelrolle i moderne norsk filmhistorie. Etter sin avgang som direktør i 1984 har Borge bl.a. syslet med manuskriptarbeid. Kortfilmeren Martin Asphaug er i disse dager i gang med en spillefilm etter Borges manus. Gunnar Iversen har sett på Borges […]

» Les hele innlegget

_

Øyets gastronomi

Z #4 1988: av Anders Johansen
Storbyen, varehusene, filmen og fjernsynet har gjort det moderne mennesket til en kikker. Til en passiv tilskuer med godt utviklende forvarsmekanismer mot alle slags sanseinntrykk. Er evnen til å oppleve skjønnhet og glede erstattet med adspredelsen?

» Les hele innlegget

_

Peder Norlund: Fra animatør til live-action fotograf

Z #1 1988: Peder Nordlund intervjues av Ingrid Wiese

» Les hele innlegget

_

Espen Hansen: Med Bowie og Goebbels som forbilder

Z #1 1988: Espen Hansen intervjues av Kalle Løchen

» Les hele innlegget

_

Filmskole og identitetsarbeide – Om Oslo-filmene

Z #2 1991: Etter krigen inntok Oslo Kinematografer en av de ledende rollene som produsenter av kortfilm her i landet. Disse såkalte Oslo-filmene ble et ledd i et identitetsarbeide i etterkrigstiden og samtidig en filmskole der en hel generasjon av filmskapere gikk sine første læreår.

» Les hele innlegget

_

Den grimme ælling – Intervju med Lars von Trier

Z #4 1984: Andungen var ingen and, men en svane. Vakrere enn sine brødre og søstre, men stygg som barn. Provoserende heslig – ja, fordi den var annerledes. Vi vil likevel være forsiktige med å trekke en sammenligning for langt – når det gjelder Lars von Trier. Svermeriske auteurkritikere vil nok mene å ha sett en svane om […]

» Les hele innlegget

_

Gudfaren fra I til III – Michael Corleones tapte illusjoner

Z #2 1991: Artikkelforfatteren skisserer noen temaer og konflikter i Francis Ford Coppolas triologi om Gudfaren og trekker noen paralleller til den amerikanske, sicilianske, katolske, eller skal vi si menneskelige virkeligheten som gjenspeiles i filmene.

» Les hele innlegget

_

Det er publikum det er noe galt med!

Z #4 1984: Jeg har tenkt på det lange, men ikke våget å si det. Nå får det bære eller briste. Sannheten må fram. Den norske spillefilmens gode navn og rykte må gjenopprettes. For er det ikke egentlig slik at norske filmregissører stadig lager håndverksmessig solide filmer som behandler mer eller mindre alvorlige temaer på en seriøs måte?

» Les hele innlegget

_

Endelig filmakademi?

Z #2 1991: Mediepolitikken har vært fullstendig uten styring i Norge i det siste tiåret. Slik er det visst også med utdanningen på medieområdet. Den har vokst fram på initiativ fra lærestedene. Når utdanningsdepartementet nå lover oss en filmskole på Lillehammer er det ikke filmkulturen de ønsker å styrke.

» Les hele innlegget

_

Jean Renoir

Z #4 1984: Cinemateket i Nork Filminstitutts nye kino i Oslo er i ferd med å etablere seg som et senter for filminteresserte. I regi av instituttets venneforening er det nå etablert faste visninger av filmklassikere 4 dager i uka. Høstprogrammet presenterer bl.a. en rekke filmer av den store franske regissøren Jean Renoir. Vi presenterer her René Bjerkes […]

» Les hele innlegget

_

Havet stiger: Apokalypse nå – igjen?

Z #1 1991: Oddvar Einarsons film er en poetisk og vakker undergangsvisjon, men gir forventninger om et budskap som aldri kommer. Dermed blir den kanskje mer interessant som prosess enn som ferdig verk?

» Les hele innlegget

_

Den norske kortfilmens begredelige historie 1905-1969

Z #1 1985: I begynnelsen var kortfilmen. Og siden har den alltid vært der som en undervegetasjon, en forutsening for all film. Den norske kortfilmen har likevel gjennom nesten hele sin historie måttet slite med trang økonomi. Det er filmfolks interesse og ukuelige entusiasme som har gjort det mulig for kortfilmen å overleve, fastslår Dag Lutro i dette […]

» Les hele innlegget

_

Magiske svampe

Z #1 1991: Martin Asphaugs andre spillefilm blir godt mottatt av vår anmelder. Den fantasifulle historien er godt tatt vare på både av skuespillere og de filmteknisk ansvarlige, konkluderer hun.

» Les hele innlegget

_

Den norske kortfilmens begredelige historie 1969-1978

Z #1 1985: Jan Erik Holst tar opp tråden etter Dag Lutros beretning om kortfilmen fra 1905-1969.

» Les hele innlegget

_

Egede Nissen Filmsbyraa A/S

Z #1 1991: Søstrene Aud, Ada og Gerd Egede-Nissen dannet i 1917 sitt eget filmproduksjonsselskap. Med norske penger bygget de opp et filmstudio i Berlin og produserte en rekke filmer mellom 1917 og 1920. Aud gikk videre til en karriere som stor filmstjerne i Tyskland. I dag er Egede Nissen Filmsbyraa et uutforsket og glemt stykke norsk, eller […]

» Les hele innlegget

_

Årets nye norske kortfilmer – anmeldt

Z #1 1985: Kortfilmfestivalen i Trondheim bød på litt av hvert blant de norske bidragene. Rein amatørfilm på super-8 veksla med kjempesatsinger på høyt profesjonelt nivå. Z-redaksjonen bestemte seg på forhånd for å anmelde alle filmene; vi mente at så lenge filmene befant seg på festival, måtte de finne seg i å bli saumfart for øynene på alt […]

» Les hele innlegget

_

Uavklart smykketyveri

Z #1 1991: Anja Breiens Smykketyven er en komplisert film. Den krever en stor grad av meddiktning hos tilskueren som må fylle filmens hull med vagt antydede sammenhenger og egne menneskelige erfaringer. Noe som kanskje forklarer filmens problemer med å nå fram til kinopublikum. Den bør faktisk sees flere ganger, antyder artikkelforfatteren.

» Les hele innlegget

_

De splittede bildene – Arild Brinchmann og filmen

Z #3 1987: Da Arild Brinchmann døde i 1986, bare 64 år gammel, mistet Norge en av sine store teatermenn. Brinchmann var imidlertid også filmmann. I anledning fjernsynets oppsetning av hans «kunstneriske testamente», filmatiseringen av Torborg Nedreaas’ bok «Av måneskinn gror det ingenting», gir Gunnar Iversen et riss av Arild Brinchmanns forhold til filmmediet og ser deretter på […]

» Les hele innlegget

_

Side 42 of 62« Første...102030...4041424344...5060...Siste »