Z Blogg

Måtte de andre snakke om sin egen skam, jeg snakker om min

Z #5 1986: Med disse ordene innleder Helma Sanders-Brahms filmen Tyskland – bleke mor som i høst finnes i filmklubbdistribusjon. På de følgende sidene presenteres noen betraktninger rundt det i filmen som gjør privatskjebner i den andre verdenskrigens Tyskland aktuelle for dagens publikum.

» Les hele innlegget

_

Om trappen, seilduken og Daumier i «Panserkrysseren Potemkin» – Noen refleksjoner omkring en klassiker

Z #2 1986: Enkelte filmer blir bestandig forbundet med en bestemt scene eller sekvens, som blir sett som uttrykk for helheten. I Panserkrysseren Potemkin er det opptrinnet i Odessa-trappen, hvor soldatene masakrerer sivilbefolkningen. Det er tydeligvis den delen som representerer helheten, og den siteres derfor flittig. Jeg har aldri forstått hvorfor, ettersom jeg finner at andre partier i […]

» Les hele innlegget

_

Oslo – åpen by: Arne Skouens «Gategutter» og neorealismen

Z #2 1990: Arne Skouens debutfilm Gategutter er et enestående verk i norsk filmhistorie. At den også har store likhetstrekk med den italienske neorealismen, er et av artikkelforfatterens poeng i dette gjensynet med en film som nettopp fylte 40 år og fortsatt tåler projektørlampenes lys.

» Les hele innlegget

_

Hud: tradisjonelt drama

Z #5 1986: Kan en folkeavstemning avgjøre om en film er god eller dårlig? Er det billettinntektene som avgjør? Eller finnes det mer objektive filmfaglige kriterier? Svaret er neppe entydig. Zs anmelder forsøker her å kommentere noen fagfunksjoner uten å legge for stor vekt på det subjektive.

» Les hele innlegget

_

Musikk tekst bilde

Z #1 1986: De levende bildene vi utsettes for i dag er oftere elektroniske enn fotografiske, oftere videogrammer og fjernsyn enn film. Kortfilmfestivalens videoavdeling var ganske omfattende og i høyeste grad «blanda drops». Her forsøker Kalle Løchen å definere noe av det han har sett.

» Les hele innlegget

_

Siste stopp Brooklyn: Ukonvensjonell bok, konvensjonell film

Z #2 1990: At en bok blir forbudt gjør det alltid lettere å få en god pris for filmrettighetene. Rettighetene til Hubert Selbys Last Exit too Brooklyn har det vært rift om, og tyskeren Uli Edel ble den heldige regissør som fikk tilslaget. – Kanskje var det ikke like heldig for filmen, antyder artikkelforfatteren.

» Les hele innlegget

_

13 norske regissører

Z #4 1986: På de følgende sidene presenterer vi et utvalg av de regissørene som har laget film i Norge på 70- og 80-tallet. De bidrar selv med kortere eller lengre notater om sine forbilder eller om sitt filmsyn. Disse bidragene er opprinnelig offentliggjort som kåserier i NRKs P2 og er derfor tidvis muntlige i formen. Vi kan […]

» Les hele innlegget

_

Mellom vitenskap og virkelighet – om cinema direct på kortfilmfestivalen 1985

Z #1 1986: Deler av Kortfilmfestivalen sto i den antropologiske filmens tegn, blant annet en hel avdeling med cinema direct-filmer fra Universitetet i Tromsø. Men hva er egentlig cinema direct? Hvilket forhold har denne måten å filme på til antropologien som vitenskap? Hvilket bilde gir den av virkeligheten?

» Les hele innlegget

_

Filmblikk på Vietnam

Z #2 1990: Vietnamkrigen var den første virkelige «fjernsynskrigen», men har etter hvert også vist seg å bli en «filmkrig». Både i USA og i Vietnam er filmer som behandler krigen blitt en viktig genre. Vietnamesernes filmer får vi neppe se i Norge, men amerikanerne klarer glatt å selge sine krigsminner og sine samvittighetsproblemer til et norsk kinopublikum. […]

» Les hele innlegget

_

Ny giv, gamle problemer – Erik Gustavsons «Blackout»

Z #4 1986: 80-tallets brudd med det gamle i norsk film sees tydeligst i Blackout. I denne analysen av filmens fortellermåte og persongalleri kommer Stig Kulset til at filmen likevel svikter sine intensjoner. Kulset har kalt sin artikkel for: Ny giv, gamle problemer.

» Les hele innlegget

_

På jakt etter filmkunstneren: Intervju med René Bjerke

Z #1 1986: Til tross for at norsk kortfilms tekniske kvalitet stadig blir bedre og produksjonsvolumet stadig blir større, kan en lett sitte igjen med inntrykk av at det ofte skorter på nye og originale idéer i det som blir laget. Det nye statlige studiesenteret for film skal sørge for videreutdanning av filmfolk, men ikke bare på det […]

» Les hele innlegget

_

Fante Anne: «Det nasjonale gjennombrudd» i norsk film

Z #3 1990: Filmen Fante Anne fra 1920 representerer et skifte innen produksjonen av norsk fiksjonsfilm. For første gang er de nye kinoeierne gjennom Kommunenes Filmcentral AS (KF) engasjert i produksjonen av en norsk fiksjonsfilm. For første gang er alle ledende roller besatt av skuespillere fra et av hovedstadens profesjonelle teatre. For første gang har en norsk film […]

» Les hele innlegget

_

Barnet, byen… men først og fremst bildet

Z #4 1986: Oddvar Einarsons spillefilmdebut heter X og er ferdig etter flere år på forberedelsesstadiet. Filmen får premiere i Kristiansand og er også tatt ut til hovedkonkurransen i Venezia i år. Forhåndsrapportene tyder på at det er blitt en film som bryter med «den vanlige måten å lage film på». Z har fått Jan Scmidt til å […]

» Les hele innlegget

_

Umoralske fortellinger

Z #5 1985: Seksualitet på film har vært årsak til mer enn én debatt. Om hva som er pornografi. Om pornografiens skadevirkninger. Om kvinnesyn og sensur. Denne artikkelen gjør reder for en del problemstillinger som ofte preger slike debatter. Som konkret eksempel bruker forfatteren Erotiske eventyr av Walerian Borowczyk, en film som kritikerne i beste fall har plassert […]

» Les hele innlegget

_

Levende bilder i Norge – Et film- og fjernsynshistorisk prosjekt

Z #3 1990: Senhøstes 1989 ga Norges allmennvitenskapelige forskningsråd (NAVF) klarsignal til å støtte prosjektet «Levende bilder i Norge, et film- og fjernsynshistorisk prosjekt». Tilskuddet skal over en treårsperiode dekke lønn til én prosjektleder i heltidsstilling. Prosjektet ble offisielt igangsatt den 1. april i år og Z har benyttet anledningen til å ta en samtale med nytilsatt prosjektleder […]

» Les hele innlegget

_

Mississippi i flammer: Hvitglødende vold i Jessup County

Z #2 1989: Alan Parker ble i sin tid hardt angrepet for en rasistisk holdning med filmen Midnight Express. I sin nye film Mississippi i flammer har han gjort rasismen til hovedtema. Vår anmelder trekker paralleller til Costa Gavras film Forrådt, berører Parkers forhold til vold og diskuterer sider ved kritikerreaksjonene på filmen.

» Les hele innlegget

_

Norske animatører har det ikke lett

Z #1 1988: Tegnefilm og annen animasjonsfilm har lange og stolte tradisjoner innenfor norsk filmproduksjon. Likevel har vi ikke klart å etablere noe sterkt miljø for denne type film. Ikke engang Ivo Caprinos Flåklypa-suksess har avfødt ny satsing på helaftens animasjonsfilm.    Vi må ikke være redd for å satse, skriver Gunnar Strøm i denne artikkelen. Det finnes […]

» Les hele innlegget

_

God film skal provosere

Z #2 1989: Australieren John Hillcoats film Ghost… of the Civil Dead ble vist på filmfestivalene i Gøteborg og Ås. Den oppsiktsvekkende filmen er ennå ikke aktuell for offentlig visning i Norge, selv om den bl.a. har stor relevans for den pågående debatten om bruk av fengselsstraff og forholdene i våre straffeanstalter. Zs medarbeider møtte Hillcoat i Gøteborg […]

» Les hele innlegget

_

Om å erobre filmmediet – en samtale med Sølve Skagen

Z #3 1988: I hvert nummer framover vil Z presentere en aktuell filmpersonlighet i intervjuform. Intervjuene er først og fremst blitt til for å la filmarbeidere og andre komme til orde på en grundig måte, men kan kanskje også fungere som et bidrag til den nyere norske filmhistorien. Først ute er Sølve Skagen som om kort tid er […]

» Les hele innlegget

_

Å produsere film for Steven Spielberg

Z #2 1989: Kathleen Kennedy intervjues av Ole Vinje

» Les hele innlegget

_

Side 40 of 62« Første...102030...3839404142...5060...Siste »