Bonusmateriale
![](http://znett.com/wp-content/uploads/2024/12/hovedbilde-7-500x226.jpg)
Familier i oppløsning, body horror og forlatte hunder i isødet – temaredaktør Lars Ole Kristiansen løfter fram flere filmer og regissører det er verdt å sjekke ut.
TweetRelatert
![](http://znett.com/wp-content/uploads/2020/06/hovedbilde2.jpg)
Japansk cyberpunk og dystopien i teknologien
Z #2 2020: Japansk cyberpunk går rett i kjernen på hva apokalypse og dystopi kan være på film. I både tematikk og produksjonsmåter får vi se en verden som kun kan eksistere i en overteknologisk framtid. Hvordan ble japansk animasjon en noe motvillig ledestjerne i møtet mellom menneske og maskin? | kun utdrag
![](http://znett.com/wp-content/uploads/2024/12/hovedbilde2.jpg)
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Siste Z: Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
![](http://znett.com/wp-content/uploads/2024/12/hovedbilde-3.jpg)
Dagbøker og regnbuer: Shohei Imamuras Svart regn
Siste Z: Svart regn skildrer både atomangrepet mot Hiroshima og ettervirkningene av bomben flere år senere. | kun utdrag
Fra siste Z
![](http://znett.com/wp-content/uploads/2024/12/hovedbilde-1.jpg)
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
![](http://znett.com/wp-content/uploads/2024/12/hovedbilde-4.jpg)
Nihilisme i fargeprakt
Akira Kurosawas Ran (1985) utforsker maktens korrumperende natur, familieforræderi og menneskets skjebne, og belyser sider ved mennesker som går på tvers av kulturer. | kun utdrag
Fra arkivet
![](http://znett.com/wp-content/uploads/2005/02/Z-2-04-Kvistfoto1hoved.jpg)
Steinkasteren – en samtale med Trond Kvist
Z #2 2004: Dokumentarfilmskaper Trond Kvist har begynt å leke med tanken på å lage sin første [...] | kun utdrag
![](http://znett.com/wp-content/uploads/legacy/55.jpg)
Om de norske filmbyråene
Z #2 2002: De såkalte filmbyråene er et mellomledd mellom filmprodusentene og kinoene. Byråene velger ut [...] | kun utdrag
![](http://znett.com/wp-content/uploads/2019/11/hovedbilde-4.jpg)
Den nye tyske filmen – Opprør og nyskapning 1962-1982
Z #4 2019: «Den gamle filmen er død. Vi tror på den nye.» Disse ordene avsluttet manifestet som 26 kortfilmskapere presenterte på kortfilmfestivalen i Oberhausen den 28. februar 1962. Den døde filmkulturen til fedrene og bestefedrene skulle erstattes med noe nytt. Gunnar Iversen gir i denne teksten en introduksjon til "den nye tyske filmen". | kun utdrag