Kjærlighet i en post-ironisk tid. Lars von Trier og melodramaet
Breaking the Waves, Lars von Trier 1996
Siden 70-tallet har de klassiske melodramaene vært akseptert som forsknings- og fascinasjonsobjekt. Men først de siste årene har det blitt stuerent å lage nye melodramaer etter gammel oppskrift. Vendepunktet kom under Cannes-festivalen i 1996, der den danske regissøren Lars von Trier varslet et skifte i tidsånd.
TweetRelatert
Ingen relaterte saker.
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Z enquete – kortfilmskapere fra hele verden
Z #3 2015: Enquete med noen av de internasjonale kortfilmskaperne i Grimstad i år. | kun utdrag
Ta en sjanse da, for en gangs skyld!
Z #2 1985: Jan Erik Holst bønnfaller om nytenkning i kinematografien | kun utdrag