Cine-transe: Galskap og gudebilder
Les maîtres fous, Jean Rouch 1955
Jean Rouchs radikale dokumentar Les maîtres fous (1955) holder speilet opp så kolonimakta kan betrakte sitt eget bisarre gudebilde.
TweetRelatert
Cinéma direct – Fra en filmworkshop i Tromsø
Z #4 1983: «Cinéma direct» er en antropologisk inspirert dokumentarfilmtradisjon som legger stor [...] | kun utdrag
Mellom vitenskap og virkelighet – om cinema direct på kortfilmfestivalen 1985
Z #1 1986: Deler av Kortfilmfestivalen sto i den antropologiske filmens tegn, blant annet en hel avdeling med [...] | kun utdrag
Visuell antropologi: Forskning eller formidling? – rapport fra et seminar i Tromsø
Z #3 1987: Nordisk Antropologisk Filmforening avholdt sin årlige internasjonale filmfestival 15.-21. juni. [...] | kun utdrag
Fra siste Z
Sulten etter å høre til
Om mat, minner, tilhørighet og sorg i den sørkoreanske filmen Little Forest. | kun utdrag
Markens grøde
Lite trumfer følelsen av å ha funnet en skatt. Agnès Vardas Samlerne og jeg er en skatt i seg selv. | kun utdrag
Det handler ikke bare om å spise, men om convivenza – å leve sammen.
Kristin Gjerpe i samtale med Astrid Nordang, Camilla Chams og Francesco Bentivegna. | kun utdrag
Fra arkivet
Drømmer og dilettant – om filmpioneren Peter Lykke-Seest
Z #4 1989: Lite er skrevet om den norske filmens første tiår, pionertiden på 10-tallet da en beskjeden [...] | kun utdrag
Hud: tradisjonelt drama
Z #5 1986: Kan en folkeavstemning avgjøre om en film er god eller dårlig? Er det billettinntektene som [...] | kun utdrag
Klassiske musikkhits fra filmens verden
Z #1 2015: «Andanten fra Mozarts klaverkonsert nr. 21» i Elvira Madigan (Bo Widerberg, 1967) | kun utdrag