Film er en empatimaskin, sier Amanda Kernell
Fem omfavnelser og en desperat bortføring i Amanda Kernells kortfilmer. | kun utdrag
Ansvarlig redaktør: Ingrid Rommetveit
Z årlige kortfilmnummer fronter kortfilmen som et eget kunstnerisk format. Vi tar pulsen på kortfilmen under de tilstandene vi lever i, anmelder alle årets norske kortfilmer og retter også blikket bakover i tid til en av de store eksperimentfilmskaperne: Maya Deren.
Kortfilmskapere Rikke Gregersen, Bendik Kaltenborn, Johanna Pyykkö og Pjotr Sapegin om norsk film og kortfilm og refleksjoner rundt arbeidet med egne filmer:
Fem omfavnelser og en desperat bortføring i Amanda Kernells kortfilmer. | kun utdrag
Årets musikkvideoprogram var sterkere enn fjorårets, med høyere underholdningsverdi og en spennende hybridfilm som viser en ny måte å tenke musikkvideo. | kun utdrag
Alle filmene i årets konkurranseprogram for norsk kortfilm anmeldt. | kun utdrag
Årets norske korte dokumentarer holdt et jevnt godt nivå, de utenlandske var generelt for lunkne. Gunnar Iversen om konkurransefilmene i årets internasjonale kortdokumentarprogram. | kun utdrag
Utenforskap og ensomhet i lange tagninger. Internasjonal kortfilm på Kortfilmfestivalen 2020. | kun utdrag
Maya Derens Meshes of the Afternoon regnes som en av de mest innflytelsesrike kortfilmene i amerikansk eksperimentalfilm, og filmene hennes har inspirert filmskapere i tiår etter tiår. Her følger en intro til Derens magiske univers. | kun utdrag