Norsk kort 2020 anmeldt

De berørte | Rikke Gregersen

 

Alle filmene i årets konkurranseprogram for norsk kortfilm anmeldt.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 3 2020 Bestill nummeret



Relatert

Norsk kort – anmeldt

Z #3 2021: Alle filmene i årets konkurranseprogram for norsk kortfilm anmeldt. Årets anmelderstab var Kristine Abelsnes, Chloé Faulkner, Gunnar Iversen, Jon Iversen, Marius Lyngar, Ronny Rype, Mona Sjøli og Marte Stapnes. | kun utdrag

Norsk kort – anmeldt

Z #3 2022: Vi fortsetter Zs lange tradisjon med å anmelde alle de norske kortfilmene i det norske kortfilmprogrammet. Anmelderstaben har i år bestått av Jon Iversen, Gunnar Iversen, Thor Joachim Haga, Marte Stapnes, Mona Sjøli, Nora Kruse, Ronny Rype og Martin Øsmundset. | kun utdrag

Norsk kort – anmeldt

Z #3 2023: Som vanlig anmelder Z alle de norske kortfilmene fra årets norske kortfilmprogram. For de norske kortdokumentarene i det internasjonale kortdokumentarprogrammet, se egen tekst. | kun utdrag


Fra siste Z

Hva er folk horror?

Med den såkalt «opphøyde» skrekkfilmen, som Midsommar, er folk horror igjen i vinden. Men hva er egentlig folk horror, og hvor har veien gått fra britisk 70-tallsskrekkfilm fram til i dag? | kun utdrag

Smittende paranoia: Nokon kjem til å kome og It Comes at Night

Kan redselen for inntrengeren være verre enn inntrengeren?  | kun utdrag

Nasty girls i skrekkfilm

Hvordan kan en feministisk filmviter få glede av skrekkfilm? En reise inn i hva skrekkfilmen egentlig kan gi oss, og inn i hva vi ser og ikke ser i Prano Bailey-Bonds Censor. | kun utdrag


Fra arkivet

Tre enigmaer av Joachim Trier

Z #3 2003: Norskdanske Joachim Triers tre kortfilmer fra tiden ved National Film & Television School i [...] | kun utdrag

Bare juks og fanteri

Z #3 1993: Rett som det er går det en studiofilmklassiker på TV. De store dekorasjonene imponerer. Men er de [...] | kun utdrag

Filmens fjerde dimensjon: Kroppslige opplevelser med D-BOX og 4DX

Z #4 2023: Visningsteknologien 4DX er temmelig ny på kinofronten og kan foreløpig bare oppleves i tre kinoer her i Norge. I denne teksten diskuterer filmviter Christina G. Petersen fenomenet, og hva den, og andre lignende nye kinoteknologier, ønsker å gjøre med oss tilskuere. | kun utdrag