Uavhengige piksler i Århus

hovedbilde22

Norden får i år en ny film- og fotofestival for den virkelig uavhengige kortfilmen. 17. – 19. oktober utspiller Aarhus Independent Pixels seg i den danske byen som alltid har hatt et sterkt kunst- og filmmiljø.

Det er ikke en hvilken som helst film som kan delta på denne festivalen. Man kan ikke ha mottatt finansiering til filmen fra kommersielle sponsorer eller ordinære fond. Filmenes budsjett kan ikke overstige 10 000 Euro for filmer opp til 30 minutter eller 5 000 Euro for de kort korte filmene på inntil 5 minutter.

Det skal vises verk av opp til 150 forskjellige fotografer og filmskapere under festivalen og rundt 40 vil bli valgt ut til å delta i konkurranse. Det skal deles ut priser til best korte kortfilm, beste lange kortfilm, beste foto og beste fotoserie.

aarhus

Festivalen arrangeres i nært samarbeid med Kunstakademiet i Århus og er nok et eksempel på hvordan filmkunsten og den tradisjonelle billedkunsten nå nærmer seg hverandre. Den digitale teknologien har gjort det både enklere og billigere å produsere film av teknisk god kvalitet. Det har også gjort filmen til et medium som kan brukes mer på linje med andre kunstformer som ikke stiller store krav til kapitalinnsats på lik linje som litteratur, oljemaling og andre, i utgangspunktet, mindre økonomisk krevende uttrykk.

Det er liten tvil om at digitaliseringen av filmmediet vil få store konsekvenser for filmskaping framover. Film kan nå brukes av alle og på utallige måter, og det er klart at vi foreløpig ikke har sett mer enn begynnelsen på et paradigmeskifte.

Også på distribusjonsområdet har det skjedd en revolusjon med utbredelsen av internett, og utvilsomt har vi heller ikke her sett de fulle konsekvenser av teknologien. Den tradisjonelle filmbransjen er stadig på leting etter optimale kanaler for å sikre pengestrømmen fra publikum, men samtidig åpner teknologien for muligheten til å nå bredt ut med uttrykk som ikke nødvendigvis er avhengig av store inntekter eller har økonomiske siktemål.

aarhus2

Sånn sett kunne en tenke seg at det ikke lenger er nødvendig å arrangere filmfestivaler der folk er fysisk til stede. Det er allerede en rekke ”filmfestivaler” på nettet. Mangelen på direkte kontakt med andre mennesker er likevel et av de største paradoksene ved elektronisk og digital kommunikasjon. Den engelske forfatteren Lawrence Durrell utnevnte allerede på 1930-tallet telefonen til ”vår tids” største symbol på manglende kommunikasjon. Nå har vi fått mange flere symboler. Sånn sett er det likevel ikke så merkelig at en fremtidsrettet foto og filmfestival har funnet et geografisk sted for sin tilstedeværelse. I tillegg til filmvisninger vil Aarhus Independent Pixels by på både workshops, møte med kunstnere og foredrag. Århus er kanskje stedet å være i oktober?

Z filmtidsskrift er en av festivalens mediepartnere. Vi ønsker våre danske samarbeidspartnere lykke til med arrangementet.



Din kommentar


Relatert

I bakrus etter Sør-suksess

Blogg: Filmfestivalene lykkes med visning av kvalitetsfilm, mens kinoene sliter. Hvorfor det da?

Filmpust i to kortfilmer: River Plate og As Ondas

Blogg: To filmer fra årets program i Grimstad dreier seg om noe så basalt som pusting. Måten de er laget på får meg til å tenke på en films klippeteknikk som et slags åndedrett eller pustemåte.

INNTRYKK FRA LONDON FILM FESTIVAL 2015

Blogg: Z har vært på filmfestival i London og valgt blant kremen av filmer i det gedigne og varierte filmprogrammet. Her følger våre inntrykk fra festivalens første dager.


Fra siste Z

Bølger og demoner – naturkrefter i norsk film

De fleste vil enes om at den norske naturen har en sentral plass i den norske folkesjelen. Vi bor tett på den – selv urbane mennesker som bor midt i en av våre få storbyer, har kort vei til store naturområder. Men hvilken plass har den i norsk film? | kun utdrag

Stakkars Oslo

Forfall, betong og voksesmerter i hovedstaden. Einar Aarvig får hjelp av en regissør og en kunsthistoriker til å forstå Oslo i februar 1990 og i dag. | kun utdrag

Stedene snakker: Et knippe filmanbefalinger

I det følgende har jeg plukket ut et lite knippe filmer som på hvert sitt vis benytter omgivelsene til å omslutte tilskueren i stemningstablåer, eller til å kommentere filmenes underliggende problemstillinger – enten gjennom natur, arkitektur eller andre romlige utsnitt. | kun utdrag


Fra arkivet

Åpen fremtid

Z #4 2015: I Femme Fatale (2002) diskuterer Brian De Palma paradokser som har definert ham som filmskaper. | kun utdrag

I følelsenes vold

Z #2 2016: Det tok et par år før jeg ble klar over hvor følelsesridd mitt forhold til film var. | kun utdrag

Neo-maxi-zoom-dweebie – Om John Hughes og The Breakfast Club

Z #2 2008: Det kommer neppe noen tykke avhandlinger om John Hughes med det første. Men regissøren som fikk [...] | kun utdrag