Seminar om «Lyd i film» i Filmens hus 1. og 2. oktober

Inspirert av Zs temanummer om «Lyd i film» (Z nr. 2 i år) arrangerer Zs utgivere Norsk filmklubbforbund  seminar om Lyd i film. To av bidragsyterne fra lydnummeret bidrar her: Temaredaktør Asbjørn Tiller vil snakke om Filmens hypervirkelige lydbilde, og lyddesigner Peter Albrechtsen vil reflektere rundt subjektiv lyd i film.

Musikk- og medieviter Anahid Kassabian vil innlede om «Listening to Films»  og ‘New Media Forms, and New Audio-Visual Relationships’. Regissør Pål Sletaune fortelle om hvordan han som regissør har tenkt lyd i premiereklare Babycall, og Svenn Jakobsen vil snakke om lyddesignet i Ingvild Søderlinds kortfilm Jenny, som vant Terje Vigen-prisen på kortfilmfestivalen i år, og som også gav Jakobsen Filmforbundets fagpris for lyddesignen.

Mer info om seminaret finner du på http://filmklubb.no/lyd-i-film-filmfaglig-seminar-2011.

Seminaret arrangeres i samarbeid med Inst for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og Norsk filmkritikerlag.



Relatert

Endringen i audiovisuelle relasjoner og gleden ved å redigere

Blogg: Det er blitt lett å lage musikk og video for alle som har adgang til en datamaskin, det vil si de fleste mennesker i den industrialiserte delen av verden. Det er bare å søke på en eller annen av videoplattformene – Youtube, Vimeo, Daily Motion etc. – og man vil se at verden er full av folk som produserer musikk og videoer.

Lyden: Den tredje dimensjon

Z #1 2004: Lyden er det siste ledd i kjeden før verket møter publikum. I verste fall kan det være det siste [...] | kun utdrag

Ioan Allen

Z #3 1989: Ioan Allen intervjuet av Bjørn Sverre Kristensen | kun utdrag


Fra siste Z

Filmens sanser

Alle våre sanser settes i bevegelse når vi ser en film. Men hva er det med film som gjør opplevelsen så sanselig? | kun utdrag

Om nærbilde i Ingmar Bergmans Smultronstallet

Kva skjer når Bergman let oss komme tett på skodespelarens blikk?

Noe sanseutvidende

Film henvender seg til publikums sanseapparat på en mer avansert og omsluttende måte enn noe annet kunstuttrykk. På sitt mest intense kan en kinoopplevelse gjøre at tilskueren får følelsen av å smelte sammen med bildene på lerretet og lydene fra høytalerne og bli i ett med filmen på en sanseutvidende, overskridende måte.


Fra arkivet

Endelig filmakademi?

Z #2 1991: Mediepolitikken har vært fullstendig uten styring i Norge i det siste tiåret. Slik er det visst [...] | kun utdrag

Alfred Hitchcock og Bernard Herrmann: Mestere i spenning

Z #2 2019: Det er vanskelig å snakke om Alfred Hitchcock uten også å nevne hans partner-i-spenning, komponisten Bernard Herrmann. Gjennom ti år og åtte spillefilmer – fra The Trouble with Harry (1955) til Marnie (1964) – klarte denne dynamiske duoen å utfordre tilskueren på nye måter som skulle revolusjonere selve filmopplevelsen. | kun utdrag

På jakt etter Erik Løchen

Z #3 1983: Filmmannen Erik Løchen var på vei til å bli en myte i norsk filmliv. I januar ble han brått [...] | kun utdrag