Filmens verdenskart

Den lunefulle skyen Den lunefulle skyen

 

TYSKLAND

«Du kan ikke elske hvis du ikke har penger» er den sentrale replikken i Christian Petzolds Jerichow (2008). Uten penger er det også umulig å lage film.

I Tyskland er det nå knyttet stor usikkerhet rundt framtida til de statlige støtteordningene som tyske og internasjonale filmproduksjoner som The Reader hittil har nytt godt av. Usikkerheten om offentlig støtte og finanskrisen gjør at mange nå frykter at denne gode perioden er over.

De siste årene har vært gode år for tysk film. I studioene i Babelsberg har det vært full aktivitet med storproduksjoner som Tom Tykwers The International og Quentin Tarantinos Inglorious Basterds. I løpet av de siste sju årene har tysk film vært nominert til Oscar fem ganger og vunnet to. Kinopublikummet har også støttet opp om lokale produksjoner: I 2008 var 27 % av alle solgte kinobilletter til en tysk film, den høyeste andelen siden 1991. De mest populære av disse er genrefilmer med store stjerner, som Til Schweigers suksess Keinohrhasen (2008).

Parallelt med disse store kommersielle suksessene, som følger genrekonvensjoner med en dæsj lokal egenart, og de store prestisjefilmene, med handling fra nær tysk historie som faller i smak hos Oscar-akademiet, har Tyskland de siste årene også hatt en ny bølge av spennende nye filmtalenter.  Disse filmskaperne legger gjerne filmens handling til dagens Tyskland og fornyer filmgenre og genrekonvensjoner med et minimalistisk filmspråk. Den fremste representanten for disse filmene er Christian Petzold. Filmen Jerichow er hans versjon av Postmannen ringer alltid to ganger. En intens trykkoker av en film, hvor film noir-genre oppdateres til dagens europeiske virkelighet. Mange av filmskaperne som har imponert de siste årene har vært kvinner. På Berlin filmfestival konkurrerte Alle Anderen (Maren Ade, 2009) i hovedkonkurransen.  Alle Anderen er en intens film om et ungt pars ferie i Italia, en film som også subtilt forteller om valgene man tar i livet, maktbalansen i kjærlighetsforhold og kjønnsrollene. Den vant fortjent både juryprisen og prisen for beste kvinnelige hovedrolle.

Som filmer flest handler filmer som Jerchow og Alle Anderen om unge mennesker. Men årets vakreste kjærlighetsfilm forteller om forelskelse og lidenskap i den andre enden av alderskalaen. Andreas Dresens Den niende himmel (2008) er et trekantdrama om Inge, hennes mann Werner og elsker Karl som alle er over 65 år.

Fatih Akin (Mot veggen, Den andre siden)er nok utvilsomt den regissøren som flest nordmenn forbinder med den nye tyske filmen, og er en av den nye tyske filmens viktigste stemmer. Han er nå i postproduksjon med komedien Soul Kitchen. Vil Akin blir mannen som klarer å gjøre tysk humor eksportvennlig?

Sosial utrygghet og menneskers manglende holdepunkter i et samfunn som stadig endrer seg har vært et viktig tema i tysk film etter murens fall. I disse økonomisk usikre tider får vi håpe de mange filmtalentene får fortsette å fortelle sine fortellinger om mennesker i dagens Tyskland og samtidig utfordre filmkunsten.

Øistein Refseth



Relatert

Kunstnerisk og vulgær – den kinesiske filmens 5. generasjon

Z #4 2006: Det var en ny generasjon av unge og opprørske filmskapere som på 1980-tallet revolusjonerte kinesisk film. I denne artikkelen skisseres dette gjennombruddet, som fremdeles har stor betydning for kinesisk film.

Den taiwanske nye bølgen

Z #1 2010: Den taiwanske nye bølgen er den mest interessante bølgen i det internasjonale filmlandskapet de [...] | kun utdrag

Hou Hsiao-hsien – en «indirekte filmstil»

Z #1 2010: Hou Hsiao-hsien er en av verdens største nålevende regissører, nå kinoaktuell i Norge med kritikerroste The Assassin. Chris Berry gir i denne teksten fra Zs Asia-nummer i 2010 en innføring til den taiwanske mesteren.


Fra siste Z

Filmens porøse skille mellom virkelighet og fantasi

«Realisme» er et såpeglatt begrep, skriver Carl Plantinga. Det gjelder å holde tunga rett i munnen når vi snakker om det, og å vite akkurat hvilken betydning vi legger i ordet når vi diskuterer. | kun utdrag

Filmen, mitt vindu mot verden

Filmen, mitt vindu mot verden Av Anne Gjelsvik [obs. denne teksten har sluttnoter] Nesten alt det jeg kan og vet om verden, har jeg lært fra film, skriver Anne Gjelsvik. Som forfatter og forsker har hun jobbet med tema som vold, terrorisme, og krig i mediene. Her forteller hun om filmens rolle i å formidle og bearbeide virkelighet. | kun utdrag

Moral, straff og hevn på film

Filmviter Margrethe Bruun Vaage kaster i denne artikkelen lys over en de mørke avkrokene i menneskesinnet som får fritt spillerom når vi ser underholdningsfilm: Tilfredstillelsen i å se noen bli straffet. | kun utdrag


Fra arkivet

Å se og høre landskaper: Ry Cooder møter Wim Wenders

Z #2 2019: Regissøren Wim Wenders og gitaristen Ry Cooder har bare samarbeidet om to spillefilmer. Den ene filmen skapte filmhistorie, den andre er stort sett glemt i dag. To filmer – og to diametralt forskjellige filmmusikalske løsninger. | kun utdrag

Z anbefaler

Z #4 2011: En liten guide i jungelen av japanske filmer. Z-redaktøren og et knippe kjennere av japansk film presenterer her sine ti på topp-lister fra 2000 og fram til i dag. Én valgte også å ta med japanske tv-serier. Flesteparten av titlene er enkelt tilgjengelige på dvd.

Kodak’en

Z #4 1999: Fortellingen om en ekte amatør. | kun utdrag