Syd Field med klare linjer

I forkant av kortfilmfestivalen arrangerte Statens Studiesenter for Film et verksted for manusforfattere. Syd Field, en av feltets mest etterspurte lærere, underviste. Field har forfattet to «arbeidsmanualer» med trinn-for-trinn instruksjon og øvelser i hvordan man lager et vellykket manus. Ifølge Norsk Filminstitutt er han en populær forfatter; bøkene hans er forsvunnet fra deres bibliotek. Etter et møte med norske manusforfattere, norske kortfilmer og norsk kultur hadde Syd Field en del på hjertet.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 3 1989 Bestill nummeret



Relatert

Yrke: manusforfatter eller yrke: auteur?

Z #1 1995: Filmklubbforbundets filmskole på Hamar høsten 1994 hadde manus som tema. Foredragsholdere var [...] | kun utdrag

Det fortellende mennesket

Z #1 1995: Ropet om den gode historien hjemsøker det norske filmmiljøet som synes å leve i en kontinuerlig [...] | kun utdrag

Frankrike 1945 – 1960: Auteurer mot manusforfattere

Z #1 1995: På grunn av visse kunstneriske og markedsmessige konjunkturer i fransk filmproduksjon etter [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Z-enquete – fire kortfilmskapere om norsk film

Kortfilmskapere Rikke Gregersen, Bendik Kaltenborn, Johanna Pyykkö og Pjotr Sapegin om norsk film og kortfilm og refleksjoner rundt arbeidet med egne filmer:

Film er en empatimaskin, sier Amanda Kernell

Fem omfavnelser og en desperat bortføring i Amanda Kernells kortfilmer. | kun utdrag

Akkurat det vi trengte: Mer bling og fengende musikk

Årets musikkvideoprogram var sterkere enn fjorårets, med høyere underholdningsverdi og en spennende hybridfilm som viser en ny måte å tenke musikkvideo. | kun utdrag


Fra arkivet

Brecht + Wagner = Syberberg

Z #3 1985: Seks timer lange filmer om livets gravalvorligheter. Uendelige biografier over særinger og [...] | kun utdrag

Pokerfjes. Lady Gaga

Z #1 2012: Hos Lady Gaga er det et konstant misforhold mellom låt og musikkvideo. Det gir henne ett bein i [...] | kun utdrag

Oslo – åpen by: Arne Skouens «Gategutter» og neorealismen

Z #2 1990: Arne Skouens debutfilm Gategutter er et enestående verk i norsk filmhistorie. At den også har [...] | kun utdrag