Noen filmpolitiske strategier
I denne artikkelen behandler Jan Erik Holst, leder for Statens Studiesenter for film, en del aktuelle problemer i norsk filmpolitikk. Blant de viktigste er statsrådens konstitusjonelle ansvar i forbindelse med spillefilmproduksjon, prosjektstøtte og de negative sidene ved for sterk desentralisering. Til slutt kommer Holst med et forslag om en samling av flere viktige funksjoner inn under et fremtidig Film- og Fjernsynsakademi.
TweetRelatert
Barnefilmen på vei bort fra kinoen?
Z #2 1992: Barnefilm på kino er et viktig kulturtilbud. Nå er barnefilmen på full fart ut av kinoen og inn [...] | kun utdrag
Filmbehandling i Stortinget: Flere filmer til snille barn og de stakkars samene
Z #3 1984: Torsdag den 3. mai i år kom våre fremste kvinner og menn sammen til Storting for blant andre [...] | kun utdrag
Statsråder for filmskole – en samtale med kulturminister Åse Kleveland
Z #2 1991: Åse Kleveland intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Carlmar film – stjerneskuddet som forsvant
Z #1 2002: Edith og Otto Carlmar drev på 50-tallet et filmselskap som produserte en rekke filmer som [...] | kun utdrag
Sterke tårer i Gaza
Z #4 2010: Vibeke Løkkebergs film Gazas tårer er einsidig, pro-palestinsk og krigsfiendtleg. Det er heilt greit. | kun utdrag
Beatgenerasjonen – Fra utadvendt livsdyrkelse til passivt opprør
Z #3 1988: En ny interesse for den såkalte «beat-generasjonen» i amerikansk kulturliv er iferd [...] | kun utdrag