Hvorfor forske og undervise i film
Trenger vi teoretisk forsking og undervisning omkring de levende bildene? Artikkelforfatteren, som er tilknyttet Institutt for drama, film, teater ved Universitetet i Trondheim, gir her noen grunner til at svaret må bli et klart ja.
TweetRelatert
Forhekset av film: Et intervju med David Bordwell
Z #1 2005: Z kunne ikke la sjansen gå fra seg til å intervjue David Bordwell da han besøkte Norge i fjor høst, i forbindelse med Norsk filmklubbforbunds filmfaglige seminar om stil i film.
The British National Film and Television School
Z #4 1985: Det kan ikke gjentas ofte nok. At vi sårt trenger en filmskole. At vi i 1985 ennå ikke har en [...] | kun utdrag
Levende bilder i Norge – Et film- og fjernsynshistorisk prosjekt
Z #3 1990: Senhøstes 1989 ga Norges allmennvitenskapelige forskningsråd (NAVF) klarsignal til å støtte [...] | kun utdrag
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Kunsten å tenke negativt. Tittelsekvensen
Z #1 2015: Steppenwolfs «The Pusher» i Kunsten å tenke negativt (Breien, 2006)
Bølger og demoner – naturkrefter i norsk film
Z #4 2020: De fleste vil enes om at den norske naturen har en sentral plass i den norske folkesjelen. Vi bor tett på den – selv urbane mennesker som bor midt i en av våre få storbyer, har kort vei til store naturområder. Men hvilken plass har den i norsk film? | kun utdrag
Fra trollskap og utenforskap til råderett og mangfold
Z #2 2022: Er det religiøse og åndelige på vei ut som identitetsmarkør for samer på film? Bli klok av Zs oversikt over hundre års konflikt- og motsetningsfylt filmhistorie. | kun utdrag