Bokanmeldelse: To grunnleggende bøker om film

I løpet av det siste året har vi fått to nye bøker om generell filmkunnskap på norsk. «Levende bilder» – innføring i filmkunnskap, er skrevet av Gudmund Hummelvoll, Nils Klevjer Aas og Bitten Linge, tre forfattere med bred filmpedagogisk erfaring og med en tidligere eller nåværende tilknytning til Norsk kino- og filmfond. «Film og TV» er forfattet av nyutnevnte filmprofessor Bjørn Sørensen ved Universitetet i Trondheim og inngår i Folkets Brevskoles etterhvert omfattende litteraturserie i kurset mediekunnskap. Jan H. Kortner har sett nærmere på disse to bøkene.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 4 1988 Bestill nummeret



Relatert

Hvorfor forske og undervise i film

Z #2 1991: Trenger vi teoretisk forsking og undervisning omkring de levende bildene? Artikkelforfatteren, som [...] | kun utdrag

Forhekset av film: Et intervju med David Bordwell

Z #1 2005: David Bordwell intervjues av Dag Sødtholt

Levende bilder i Norge – Et film- og fjernsynshistorisk prosjekt

Z #3 1990: Senhøstes 1989 ga Norges allmennvitenskapelige forskningsråd (NAVF) klarsignal til å støtte [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Popcorn a la Riefenstahl

Gjør ørner, flammer, makt, heroisme og personkultus Gladiator til en uspiselig film? | kun utdrag

Vi må snakke om Klanen

Hva er det som fascinerer med The Birth of a Nation og som gjør den til en av filmhistoriens viktigste filmer? Og hvordan er den fortsatt høyaktuell i dag i et svært splittet og høypolitisk amerikansk landskap? | kun utdrag

Kropp og monumentalitet

Filmane til Leni Riefenstahl er både problematiske og arkaiske, men likevel ufråvikelege referansepunkt i vår eiga tid | kun utdrag


Fra arkivet

Alf Prøysens «Konstabelvisa» i Svarte pantere

Z #1 2015: | kun utdrag

Blå noter rundt midnatt

Z #2 1987: Om Taverniers siste film Round Midnight. | kun utdrag

Kolstads euforiske De Palma-blikk

Z #4 2015: Norsk filmkritikks mest markante utøver Harald Kolstad var beryktet for sitt strenge og nedsablende blikk. Men samtidig var det få som kunne bli så begeistret over en film som ham. Brian De Palma var en filmskaper som trykket på alle de riktige kunstneriske knappene hos Kolstad. | kun utdrag