Av Trond Olav Svendsen
Amorosa forteller – som nevnt i Magnhild Otnes’ artikkel lenger foran i dette nummeret av Z – historien om den svenske forfatteren Agnes von Krusenstjerna (1894-1940) og knytter dermed an til Zetterlings første langfilm Elskende par som var basert på en romansyklus av samme [...] | kun utdrag
Av Helga Fjordholm
Med disse ordene innleder Helma Sanders-Brahms filmen Tyskland – bleke mor som i høst finnes i filmklubbdistribusjon. På de følgende sidene presenteres noen betraktninger rundt det i filmen som gjør privatskjebner i den andre verdenskrigens Tyskland aktuelle for dagens publikum.
| kun utdrag
Av Jon Iversen
Kan en folkeavstemning avgjøre om en film er god eller dårlig? Er det billettinntektene som avgjør? Eller finnes det mer objektive filmfaglige kriterier? Svaret er neppe entydig. Zs anmelder forsøker her å kommentere noen fagfunksjoner uten å legge for stor vekt på det subjektive.
| kun utdrag
Av Jon Iversen
Bruno Moll intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag
Av Trond Olav Svendsen
Trond Olav Svendsen oppsummerer debatten om Hud.
| kun utdrag
Av Magnhild Otnes
Mai Zetterling debuterte som langfilmregissør i 1964 med Elskende par basert på en roman av den svenske forfatterinnen Agnes von Krusenstjernas. Nå er Zetterling norgesaktuell med Amorosa, en filmberetning om Krusenstjernas liv og forfatterskap. Vi har laget et resymé av det hun har gjort i [...] | kun utdrag
Av Gunnar Iversen
Margarethe von Trotta har med sin film om Rosa Luxemburg gitt oss et nytt sterkt kvinneportrett. I denne artikkelene tar Gunnar Iversen et grundig overblikk over denne engasjerte tyske filmskaperens produksjon og hennes kritikk av det vest-tyske samfunnet.
| kun utdrag
Av Richard Alm
Woody Allens humor og menneskelighet står høyt i kurs både hos kritikere og publikum. For tiden er han aktuell i Norge med Hannah og hennes søstre, ikke overraskende en komedie i borgerlig intellektuelt miljø på Manhattan. Richard Alm har tittet nærmere på filmen og funnet en dyp splittelse [...] | kun utdrag
Av Trond Olav Svendsen
Ropene om internasjonalisering og kommersialisering har ikke stilnet, like fullt er det sosialrealismen som har trukket folk til kinoene i høst. Med Hard asfalt har Sølve Skagen både blitt kjerringa mot strømmen i norsk film og samtidig fått publikums godkjennelse av sitt prosjekt. Men filmen [...] | kun utdrag
Av Kalle Løchen
I norsk sammenheng er X blitt en film som skiller seg ut. Den er både personlig og preget av en «kontinental» europeisk tradisjon. Den handler både om kjærligheten og om vår samtid. Men først og fremst handler den om å forholde seg til virkeligheten…
| kun utdrag
Av Ingrid Wiese
Aldri før har vel Tarkovskij vært så ren og enkel i sitt billeduttrykk som i Offeret. Sakte og umerkelig beveger vi oss mot personene i hans ingenmannsland. De fysiske omgivelsene har fått en poetisk uttrykkskraft. Stemningen er eksepsjonell og vår oppmerksomhet intens. Befinner vi oss i en ny [...] | kun utdrag