Av Jon Iversen
Hustruer ti år etter er Anja Breiens oppfølger av filmen Hustruer fra 1975. Til tross for mange ytre likheter er filmene svært forskjellige. Denne artikkelen tar for seg noen forskjeller i dramaturgi og billedbruk. Samtidig antydes det at Hustruer ti år etter ikke lenger ser kvinnenes problemer [...] | kun utdrag
Av Trond Olav Svendsen
Elskede, jeg hater deg er formelt sett en svært sofistikert film, men hva handler den om? Kjærlighet? Hat? Eller noe helt annet? Denne artikkelen kommer med et overraskende svar i et forsøk på å finne meningen bak Coppolas neon-univers…
| kun utdrag
Av Örjan Roth-Lindberg
Enkelte filmer blir bestandig forbundet med en bestemt scene eller sekvens, som blir sett som uttrykk for helheten. I Panserkrysseren Potemkin er det opptrinnet i Odessa-trappen, hvor soldatene masakrerer sivilbefolkningen. Det er tydeligvis den delen som representerer helheten, og den siteres [...] | kun utdrag
Av Kalle Løchen
Erik Gustavson elsker film, og han legger ikke skjul på dette i sin debutfilm Blackout hvor filmstil trer fram i fokus og filmkameraet er et perfekt leketøy. Blackout er som en levendegjort forestilling over entusiastens private billedbok. Gustavson har lagt all sin kraft i å ville gjenskape [...] | kun utdrag
Av Trond Olav Svendsen
Kaos er mer enn bare et essay om den sicilianske landarbeiderklassen før århundreskiftet, mer enn bare en dramatisering av Pirandello, mer enn bare en billedskjønn film. Dette hevder Trond Olav Svendsen i denne artikkelen som følger noen røde tråder gjennom brødrene Tavianis flerdelte form, [...] | kun utdrag
Av Gunnar Iversen
Den sveitsiske filmregissøren Alain Tanner er lite kjent i Norge, til tross for at han i nærmere 15 år har vært blant de mest interessante filmskaperne i Europa. Denne artikkelen gir en presentasjon av denne viktige og spennende filmskaperen.
| kun utdrag
Av Kalle Løchen
Fernano Solanas, Wim Wenders, Masaki Kobayashi, Chris Marker, Alexander Kluge, Jean-Luc Godard, Agnes Varda. Regissørnavn som filminteresserte vil nikke gjenkjennende til. Regissører som det store publikum altfor ofte vender ryggen til når norske filmimportører en sjelden gang gir dem [...] | kun utdrag
Av Synneve Syndby
«Enhver har sin egen opfatning av virkeligheten (…) Man ser og man erfarer kjærligheten, ensomheten, lykken, melankolien og redselen. Kort sagt: Enhver ser livet på sin egen måte. Og enhver gjenkjenner den ofte komiske forskjellen mellom sine personlige erfaringer og de [...] | kun utdrag