Tryllelygten – Et dansk skrift om tidens filmteorier
Filmstudenter har ikke vært bortskjemt med litteratur på et skandinavisk språk. Nå har danskene satt seg fore å rette på dette misforholdet. «Tryllelygten» heter en skriftserie som i sitt første nummer retter lyset mot semiologien. Her finner vi klassiske artikler av folk som Christian Metz, Laura Mulvey og Gilles Deleuze samt en rekke bidrag fra danske filmvitere – alt sammen vel egnet til å gli inn på pensumlistene ved våre universitet og høyskoler, men også anbefalt til allmenn orientering for den som er interessert i mediets virkemåte.
TweetRelatert
Resepsjonstudier og filmhistorie
Z #2 1993: Ove Solum omtaler den tilskuerorienterte filmteorien, med Janet Staigers bok «Interpreting [...] | kun utdrag
Film og virkelighet
Z #4 1990: Film er en del av vår erfaringsverden og en del av vårt minne, fastslår artikkelforfatteren. Dermed må vi forholde oss til film, fiksjon eller dokumentar, som en del av virkeligheten. Vår opplevelse av virkeligheten er alltid farget av tidligere erfaringer. Slik vil også den erfaring tilskueren bringer med seg til en film være avgjørende for hvordan hun oppfatter filmen. Kanskje kan disse synspunktene føre debatten om filmens påstått farlige virkninger inn i et nytt og mer konstruktivt spor? | kun utdrag
Filmteoriens utvikling – en meget kort oversikt
Z #1 1992: Filmteori kan virke forvirrende og uoversiktlig for den som nærmer seg emnet for første gang. [...] | kun utdrag
Fra siste Z
Sulten etter å høre til
Om mat, minner, tilhørighet og sorg i den sørkoreanske filmen Little Forest. | kun utdrag
Markens grøde
Lite trumfer følelsen av å ha funnet en skatt. Agnès Vardas Samlerne og jeg er en skatt i seg selv. | kun utdrag
Det handler ikke bare om å spise, men om convivenza – å leve sammen.
Kristin Gjerpe i samtale med Astrid Nordang, Camilla Chams og Francesco Bentivegna. | kun utdrag
Fra arkivet
Fargesymfoni i blått – Norske animerte tobakksreklamefilmar frå 1920- og 1930-åra.
Z #1 1992: Med resepsjonsforskinga er reklamefilm blitt eit meir stuereint objekt for seriøs handsaming. Med [...] | kun utdrag
Filmestetikk og kjønnsidentitet
Z #3 1984: Filmen har gjennom hele sin historie vært et sterkt mannsdominert medium, og de rådende normer [...] | kun utdrag
Grimstad og den profesjonelle kortfilmen
Z #3 1994: Den 17. kortfilmfestivalen var en festival på det jevne: Noen gode filmer, noen få bilder og [...] | kun utdrag