The British National Film and Television School
Det kan ikke gjentas ofte nok. At vi sårt trenger en filmskole. At vi i 1985 ennå ikke har en velutbygd, nasjonal filmskole, føyer seg inn i rekken av de styrendes mange «kulturskandaler». Norske politikere levner kunst og kultur begredelige kår. Denne artikkelen presenterer enkelte synspunkter rektor ved British National Film and Television School, Colin Young, har på skolens rolle i engelsk filmliv og på filmundervisnng generelt. Synspunkter som kan plusses på i rekken av andre vektige argumenter for kravet om en norsk filmskole.
TweetRelatert
Hvorfor forske og undervise i film
Z #2 1991: Trenger vi teoretisk forsking og undervisning omkring de levende bildene? Artikkelforfatteren, som [...] | kun utdrag
Film trenger mer sendetid i fjernsynet
Z #2 1985: Morten Kolstad intervjuet av Jon Iversen | kun utdrag
Ny liberal kulturpolitikk: Får vi film for filmens skyld?
Blogg: Endelig er det kommet et utkast til en kulturpolitikk for høyresiden i Norge
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Det nordiske barnefilmsamarbeidet: Kjærlighet til barn og filmkunst
Z #2 1995: Nordisk barnefilm har vært et område i vekst siden siste halvdel av 40-tallet. Veksten har skjedd [...] | kun utdrag
Filmens fjerde dimensjon: Kroppslige opplevelser med D-BOX og 4DX
Z #4 2023: Visningsteknologien 4DX er temmelig ny på kinofronten og kan foreløpig bare oppleves i tre kinoer her i Norge. I denne teksten diskuterer filmviter Christina G. Petersen fenomenet, og hva den, og andre lignende nye kinoteknologier, ønsker å gjøre med oss tilskuere. | kun utdrag
Filmen og kunsten
Z #1 1997: For Walter Benjamin representerte filmen en trussel mot det tradisjonelle kunstbegrepet. Den hadde [...] | kun utdrag