Peder Norlund: Fra animatør til live-action fotograf
Peder Norlund er, sin relativt unge alder til tross, allerede veletablert innenfor den norske kortfilmen. På en av de aller første kortfilmfestivalene kunne vi se hans animerte film Svaret, og siden har han jevnlig vært representert både med tegne- og realfilm. Sist år vakte han berettighet oppsikt med det estetiserende filmfragmentet Consecratio.
TweetRelatert
Jan Svankmajer – surrealist og animatør
Z #3 1992: Under kortfilmfestivalen i år ble det vist en retrospektiv av den tsjekkiske dukkefilmskaperen og [...] | kun utdrag
«Fanden i nøtten» og andre norske animasjonsfilmar frå 1910- og 1920-talet
Z #1 1990: Animasjonsfilmen fekk sitt endelege gjennombrot med Disneyfilmen Steamboat Willie i 1928. Mikke Mus [...] | kun utdrag
Samtalen, når alt faller sammen – intervju med Kajsa Næss
Z #3 2008: I kortfilmen Bygningsarbeidere – årets Gullstol-vinner i Grimstad – faller samfunnet [...] | kun utdrag
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Haben Sie Angst? Norske stereotypier om tysk kultur
Z #2 2005: At fordommer er utbredte i våre forestillinger om andre kulturer og nasjoner er allment kjent. Problemer oppstår imidlertid når fordommene er så dypt befestet at de dominerer språk og dermed også virkelighetsoppfatning. Er nordmenns syn på tyskere generelt - og tysk kultur spesielt - preget av slike stereotypier? Klarer vi å få øye på landet Tyskland gjennom alle forestillingene om krig, industri, Derrick og porno?
Framveksten av den sørkoreanske blockbusteren og de globale auteurene
Z #2 2023: Fra streng sensur til en ledende filmnasjon: Hva skjedde i sørkoreansk film som gjorde at de fikk et stort publikum både i hjemlandet, og over hele verden? | kun utdrag
Ferdaminne fra Portugal årene 2013 og 2014
Z #2 2018: Miguel Gomes' trilogi Arabian Nights I-III blander folkelivsskildring, kunstfilm og journalistikk, og er en kjærkommen bekreftelse på det politiske potensiale i fiksjonsfilm. | kun utdrag