Industrial Light and Magic

E.T. var noe av en skuffelse for alle tilårskomne matinénisser, alle som opplevde en ny vår i Jakten på den forsvunne skatten, alle som på nytt ventet seg et befriende stup ned i minnene fra seinpubertetens halsbrekkende eventyrverden. Hva man isteden fikk var den sentimentale beretningen om en gjenglemt, deformert smurf fra det ytre rom og en ensom guttunge. Steven Spielberg har laget en familiefilm om barn, og i kjølvanet av lanseringen har det fulgt et tettpakket salgsprogram for lettomsettelige rekvisita til barnerommet: leketøy, klær, plakater, plater, elektroniske spill, tegneserier. Mesteparten produkter med opphav i Lucasfilms avdeling Industrial Light and Magic. Navnet sier kanskje sitt. Flere av barnekulturens smaksdommere, tanter og onkler iler antakelig allerede de små til unnsetning med en advarende pekefinger: virkelighetsflukt og kommers! Jada. Men er det alene derfor filmen har gått hjem hos et så stort publikum?

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 1 1983 Bestill nummeret



Relatert

Opprinnelseshistorien til en nerd

Z #4 2013: I bygda Klæbu, to mil utenfor Trondheim, ble jeg midt i barndommen en science fiction-nerd. Mitt gateway drug var de tidlige filmene til samtidas største trollmenn på sølvduken, George Lucas og Steven Spielberg. | kun utdrag

He’s in Mexico with Sally

Z #2 2015: Foreldrenes brudd nevnes bare et fåtall ganger i E.T. - The Extra Terrestial. Men skilsmissen og fraværet gjennomsyrer likevel hele filmen. | kun utdrag

Musikk for David

Z #2 2003: Det er muligens ikke stuerent å rose John Williams. Han anses som en håndverksmessig dyktig, men [...] | kun utdrag


Fra siste Z

Z-enquete – fire kortfilmskapere om norsk film

Kortfilmskapere Rikke Gregersen, Bendik Kaltenborn, Johanna Pyykkö og Pjotr Sapegin om norsk film og kortfilm og refleksjoner rundt arbeidet med egne filmer:

Film er en empatimaskin, sier Amanda Kernell

Fem omfavnelser og en desperat bortføring i Amanda Kernells kortfilmer. | kun utdrag

Akkurat det vi trengte: Mer bling og fengende musikk

Årets musikkvideoprogram var sterkere enn fjorårets, med høyere underholdningsverdi og en spennende hybridfilm som viser en ny måte å tenke musikkvideo. | kun utdrag


Fra arkivet

Hvor i all verden ble det av showmanship?

Z #4 1985: Liberace hadde et ord for det. Det samme hadde Variety. Ordet var SHOWMANSHIP – men i det [...] | kun utdrag

Sint, prinsippfast, men formmessig sprikende: Da den nye filmen kom til forbundsrepublikken

Z #4 2019: Unge tyske filmskapere på 60-tallet ville vekk fra konvensjoner og kommersielle krav. | kun utdrag

Syd Field med klare linjer

Z #3 1989: I forkant av kortfilmfestivalen arrangerte Statens Studiesenter for Film et verksted for [...] | kun utdrag