Hud: tradisjonelt drama
Kan en folkeavstemning avgjøre om en film er god eller dårlig? Er det billettinntektene som avgjør? Eller finnes det mer objektive filmfaglige kriterier? Svaret er neppe entydig. Zs anmelder forsøker her å kommentere noen fagfunksjoner uten å legge for stor vekt på det subjektive.
TweetRelatert
Debatten om «Hud»: Fruktbar filmkritikk?
Z #5 1986: Trond Olav Svendsen oppsummerer debatten om Hud. | kun utdrag
…og alle var enige om at det hadde vært en dårlig film
Z #2 1993: Z redaksjonen har vært på kino og sett Vibeke Løkkebergs film Der gudene er døde. En [...] | kun utdrag
Bestemødre, mødre og døtre
Z #1 1993: Dette er ikke en akademisk artikkel om kvinnelige, norske filmregissører. Det er heller ikke en [...] | kun utdrag
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Filmen og kvaliteten
Z #1 1991: Flerkino-sentrene gir daglig konkrete uttrykk for kløften mellom kvalitets- og underhldningsfilm. [...] | kun utdrag
Om (Sökarna), David Lynch og voyeurismen
Z #2 1994: Waiting, In a life full of little stories For death to come (Charles Bukowski) | kun utdrag
Det fortellende mennesket
Z #1 1995: Ropet om den gode historien hjemsøker det norske filmmiljøet som synes å leve i en kontinuerlig [...] | kun utdrag