Filmens juleevangelium: Fra Kjell Billing til Bud Spencer

Skal man unne seg en filmforestilling slik de artet seg i de gode gamle dager, dvs. før televisjonens tid, har man i dag bare to muligheter, 2. juledag og 2. påskedag. På disse to velsignede dager kan man ennå oppleve fulle kinosaler og oppskjørtet premierestemning. Filmen er løs! Elektronikk og trykksverte-media er for en stakket stund henvist til rollen som fattige fettere. Henvist til å følge opp fra sidelinja. Som seg hør og bør for folkevogner når det er Cadillacer i by’n, om jeg tør bruke et uttrykk som faktisk foregriper filmen som egentlig var bakgrunn for denne skrivelse.

Denne artikkelen er publisert i fulltekst i Z Nr. 1 1984 Bestill nummeret



Relatert

Ingen relaterte saker.


Fra siste Z

Slitesterke skjelett – har den romantiske komedien fortsatt en ryggrad?

Noen foreløpige tanker om den romantiske komedien. | kun utdrag

Romantiske nevroser på kjempers skuldre

Da Woody Allen lagde Annie Hall i 1977 startet han ikke bare et nytt kapittel i sin egen karriere. Han revitaliserte også den romantiske komedien med nevrotiske rollefigurer, eksistensialisme og hyllest til byen og filmskaperne i hans hjerte. | kun utdrag

Det er mer i livet enn døden – Harold and Maude

Hal Ashbys klassiske svarte komedie Harold and Maude (1971) kan kanskje kategoriseres som en romantisk komedie, i ytterste forstand. Men den er like mye et samfunnskritisk dokument som ikke har gått ut på dato. | kun utdrag


Fra arkivet

Portrett av en usynlig mann – Om Bjørn Breigutu og hans filmer

Z #3 1989: Den norske filmhistorien er ennå i stor grad uskrevet. Gjennom en serie artikler i Z gjør [...] | kun utdrag

Warren Sonbert: Eksperimenter i strukturell montasje

Z #3 1987: Den amerikanske eksperimentfilmskaperen Warren Sonbert gjestet Cinemateket i sommer. Jon Iversen [...] | kun utdrag

Filmfestival: Gøteborg

Z #2 1984: Det spesielle med filmfestivalen i Göteborg er filmutvalget. Det er ingen salgsfestival, men en [...] | kun utdrag