Dødelig dans
Musikk i videospill er et område som i veldig liten grad har blitt behandlet av musikkvitenskapen. Også blant populærmusikkvitere har dette i stor grad blitt neglisjert. Men hvorfor er det ingen interesse for dette relativt nye mediet blant f.eks. musikkvitere? Eller for å snu det hele rundt, hvorfor skal vi undersøke musikken i videospill, er dette et område som krever humanistisk akademisk refleksjon, videospillenes dårlige rykte tatt i betraktning?
TweetRelatert
Spillets virkelige regler – relativisme og innlevelse i dataspill
Z #2 2001: Denne artikkelen vil gi noen teoretiske betraktninger over dataspillets egenart som medium. Mitt [...] | kun utdrag
Audiovisuell kommunikasjon – et filmmusikalsk uttrykk
Z #2 2003: Artikkelforfatteren skisserer utviklingen av teorien omkring musikk som språk og viser hvordan [...] | kun utdrag
Låten som reddet verden
Z #1 2015: «God Gave Rock’n Roll to You» av KISS i Bill & Teds Bogus Journey (Pete Hewitt, 1991 | kun utdrag
Fra siste Z
Matrosdresser, idolkultur og tiåret som forsvant fra japansk filmhistorie
Skjeve tenner, korte skjørt og lange kamerakjøringer: Hva var det som gjorde at åttitallets idolfilmer ble så epokegjørende, og hvorfor krysset de aldri Japans landegrenser? | kun utdrag
Et annet kaos: Shinji Somais Typhoon Club – Taifu kurabu
Naturkrefter og mørkt begjær danner den pulserende kjernen i Shinji Sōmais kultklassikere fra 1980-tallet. | kun utdrag
Fra arkivet
Å koble fra, for å koble til: sci-fi
Z #4 2022: Hvorfor har denne tidligere utskjelte genren blitt så populær? Hva er det som lokker tilskuerne til sci-fi-filmene som lages i dag? | kun utdrag
Werner Herzogs grønne maur
Z #3 1984: Det er trist å konstatere at Werner Herzog har begått en film han heller burde ha latt være å [...] | kun utdrag