Achternbusch: Med et hjerte av glass
Sterkt berusende politifolk i en bar der Jesus er bartender.
Den korsfestede Kristus stiger ned fra korset og sniker seg inn til abedissen i et bayersk nonnekloster.
Dette er scener fra filmen Spøkelse av Herbert Achternbusch, en vest-tysk forfatter, maler, billedhugger og kulturpersonlighet som altså også lager film. I Tyskland er Achternbusch en velkjent skandale; i typisk forakt mot ordtaket om at det er vanskeligst å bli profet i sitt eget land, har hans ry i liten grad nådd ut over landegrensene. Det norske publikum står dessverre neppe i noen umiddelbar fare for å bli utsatt for Achternbuschs særegne filmsløyd. Vi tar likevel sjansen på å orientere våre lesere om fenomenet, men kan aldri vite…
Relatert
Ingen relaterte saker.
Fra siste Z
Sulten etter å høre til
Om mat, minner, tilhørighet og sorg i den sørkoreanske filmen Little Forest. | kun utdrag
Markens grøde
Lite trumfer følelsen av å ha funnet en skatt. Agnès Vardas Samlerne og jeg er en skatt i seg selv. | kun utdrag
Det handler ikke bare om å spise, men om convivenza – å leve sammen.
Kristin Gjerpe i samtale med Astrid Nordang, Camilla Chams og Francesco Bentivegna. | kun utdrag
Fra arkivet
Alfred Hitchcock og Bernard Herrmann: Mestere i spenning
Z #2 2019: Det er vanskelig å snakke om Alfred Hitchcock uten også å nevne hans partner-i-spenning, komponisten Bernard Herrmann. Gjennom ti år og åtte spillefilmer – fra The Trouble with Harry (1955) til Marnie (1964) – klarte denne dynamiske duoen å utfordre tilskueren på nye måter som skulle revolusjonere selve filmopplevelsen. | kun utdrag
Å se og kjenne igjen «Herman»
Z #4 1990: Det viktige med en film er at den har noe å formidle og en form som er egnet til å formidle det [...] | kun utdrag
Før fortellingen: Om Halfdan Nobel Roede og «Under Forvandlingens lov»
Z #3 1992: Den aller tidligste pionertiden i norsk filmproduksjon har fått et ufortjent dårlig rykte. En av [...] | kun utdrag