Z nr. 2-1997

Z nr. 2 1997

Bestill nummeret

Z nr. 2 1997


Hva er filmsensur?

Er Statens filmtilsyn en samling pripne moralister som ødelegger filmkunst for å verne om ærbarheten? Trygve Panhoff tar opp tråden etter artiklene om filmsensur i forrige nummer av Z filmtidsskrift, og gjør rede for filmtilsynets arbeid. | kun utdrag

Maskiner i Nirvana? Science fiction-film ved slutten av et årtusen

Idet vi er i ferd med å innhente det teknologiske skremmebildet science fiction-kulturen har forespeilet oss gjennom årtier, vender den søkelyset mot mennesket selv. Geir Steinar Knutsvik ser her nærmere på hvordan spørsmål omkring den menneskelige identitet tematiseres i tre science [...] | kun utdrag

Hyllest til Emile Cohl og Hyllest til Georges Méliès

I 1954 ble Norman McLaren spurt om han ville gi en hyllest til disse to pionerene ved Second International Festival of Films of Tomorrow i Zurich i oktober. McLaren kunne ikke komme, så han sendte et lydbånd med talen sin. Begge disse filmskaperne var svært viktige for McLaren. Det var en av [...] | kun utdrag

Tekniske noter

Noen bemerkninger om stop-motion-teknikken med skuespillere, slik den er brukt på billedsiden til ‘Neighbours’ (1952) og ‘Two Bagatelles’ (1952). | kun utdrag

Animerte filmer

Denne artikkelen ble skrevet for Documentary Film News’ mai-nummer i 1948. Dette tidsskriftet ble gitt ut i London, England. I denne artikkelen beskriver McLaren sin idé om håndlaget film, og det han senere kalte sin «chain-of-mixes»-teknikk. | kun utdrag

Stillbildefilmens tid

Opplevelsen av å betrakte et fotografi er anderledes enn den vi har når vi ser film. Men hva skjer når en film utelukkende består av stillsfotografier? Liv Hausken tar her hånd om problemet. | kun utdrag

En uunngåelig mann

Å reise på filmfestival kan raskt utvikle seg til en odyssé mot filmkunstens indre gemakker. Hugues Rolland har skrevet dagbok fra sitt opphold i Portugal. | kun utdrag